Blir Libris Haugesund Årets Bokhandel?

Jan Mathiesen og Dyveke Hagen © Mona Høvring

Libris Haugesund var også nominert til prisen i fjor, og var også da på kortlisten. Bokhandelen har fått skryt fordi den synliggjør et stort utvalg av bøker av alle slag. Selv om butikken er en del av Libris-kjeden, eier de butikken selv, og står derfor fri til å ta egne valg. Særlig godt fornøyd, er forfatterne med backlist og barnelitteratur, og lokal litteratur. De beskriver "Bokloftet" til butikken, og trekker fram de mange arrangementene som butikken har hvert år. Bokhandelen har også kulturabonnement, som vil si at de forplikter seg til å ta inn minst ett eksemplar av bøkene som kjøpes inn gjennom innkjøpsordningen. DnF tar derfor en prat med nettopp Jan Mathiesen og Dyveke Hagen. Ved siden av å drive og eie butikken, er de involverte i Vise – og lyrikkfestivalen i Haugesund.

– Hei! Dere er nominerte til Årets bokhandel!
– For en ære! Her i Haugesund er vi euforisk!

– Hvorfor er det viktig med påskjønnelser til gode bokhandlere?
– Gode bokhandler er viktig som inspirasjonskilde, tilgjengelighet, veiledning og stimulans til leselyst. Bokhandelen kan også ha en viktig funksjon som arena hvor leser møter forfatter.

– Hva er en god bokhandel?
– Gode bokhandler medvirker til å skape blest og fokus på litteratur, forfattere og lesning! Ikke alt skjer i den fysiske bokhandel, men en viktig jobb gjøres ute mot media, i foreninger, på sosiale medier og ellers som arrangør av forfattertreff.
Gode bokhandler har et stort og godt utvalg, har breddeabonnement, og jobber like mye for den smale litteraturen som for bestselgerne.

– Hvorfor tror dere at Libris Haugesund er nominert?
– Vi tror at vår bokhandel er nominert på bakgrunn av det vi nevner ovenfor.

– Si litt mer om det, da vel!
– Haugesund Libris har som mål å være tilstede og bidra til det som handler om litteratur i vårt nærområde. Vi samarbeider med Litterær Salong i Haugesund: bidrar med programforslag, gjennomføring, billett- og boksalg.

– Og dere er engasjert i Vise- og Lyrikkfestivalen, ikke sant?
– Vi er medarrangør, og gjør program, booking av forfattere og gjennomføring. Vi er også en del av Kulturnatt i Haugesund: et årlig kulturarrangement som går over to dager og hvor vi er en arena for litteratur og forfattermøter. Vi er aktive ute i foreninger om høsten og snakker om bøker. Forfatterfrokost på verdens bokdag et ønske om å kunne være en møteplass for de lokale forfatterne. Som siste og selvsagte element tror vi at vi må nevne humør, service og kunnskap som drivkraft for det vi gjør.

– Hva betyr nominasjonen til Årets bokhandel?
– Vi er veldig stolt og glad for nominasjonen og det er en god vitamininnsprøytning og motivasjonskilde!

– Hvordan klarer butikken seg?
– Det går fint med butikken i et steintøft marked. Styrken er at vi eier egen butikk og kommandolinjene er korte. Timelønn kan heller ikke beregnes, bokhandelen er en del av livet vårt og lønnes i glede. Det er klart det må gå rundt og vi skulle gjerne blitt rike, men slike forhåpninger  har vi ikke. Vårt mål er å jobbe med noe vi trives med og å kunne være en trygg og god arbeidsplass, samt å ha handlingsrom til å vektlegge det vi brenner for.

– Hva tenker dere om fremtiden, som fysisk bokhandel?
– Fremtiden er usikker, det ser vi klart. Og det gjør oss av og til søvnløse, på den annen side; dommedag har vært varslet før… Tilpassning er et nøkkelord i tiden fremover også. Men det er viktig at bransjen spiller på lag og ikke mot hverandre.

– Hva oppfordrer dere litteraturelskere til, for at fysiske bokbutikker skal vare?
– Litteraturelskere shopper nok litteratur over alt, der de får det de vil ha. Man får den bokhandel man fortjener. Bruker man den lokale bokhandel gir det grunnlag for stort utvalg og kvalitet. Og det viktigste av alt, bokhandlere som bruker sin kunnskap på å gi bokleserne nye og spennende leseopplevelser.