BOK365: Nytt nettsted om litteratur

bok365

– BOK365 er et nettsted for folk som er interesserte i bøker, forteller Atle Nielsen. – Det er altså ikke først og fremst et bransjenettsted, men en arena for litteratur, leselyst og samfunnsdebatt. Vi har knyttet til oss et knippe meget bra gjesteskribenter med frie tøyler til å synse, mene, ytre og debattere akkurat det de vil. Blant våre gjesteskribenter vil du finne Håvard Rem, Selma Lønning Aarø, Roskva Koritzinsky, Janneken Øverland, Linda Eide, Herman Willis, Jørn Lier Horst, Agnes Ravatn og Tom Egeland. På nettstedet finner du også quiz, sitater, anmeldelser, forfatterintervjuer og skrivetips. Og BOK365tv, der kjente forfattere bokbades og gir råd til håpefulle skribenter.

– Hvorfor et nettsted om litteratur?

– Fordi vi tror det er behov for et godt, samlende og uavhengig nettsted av den typen her i landet. Det er hundrevis av bloggere der ute, det er forlagssider, bransjesider og ulike nettbutikker. Men ikke et uavhengig journalistisk nettsted spesialisert på bredere dekning av litteraturen. Vår ambisjon er å formidle litteraturnyheter og å gjøre folk nysgjerrige på bøker og forfatterskap.  Gjennom dette håper vi både å kunne gi innsikt og å underholde. I BOK365 vil vi også løfte frem ukjente forfatternavn som kanskje ikke så lett får spalteplass i media ellers.

– Hvem står bak?

– BOK365 er et uavhengig nettsted, uten eierskap fra forlag eller foreninger. Tidligere forlagssjef i Schibsted Forlag, Vebjørn Rogne, og journalist/forfatter Atle Nielsen er eiere. Med oss har vi en dyktig ung gjeng: webutvikler Salah Waisi og traineene Victoria Jelsø Spanthus og Katarina Bakken.

– Hvem konkurrerer dere med?

– Vi har ikke utpekt noen hovedkonkurrenter. Det publiseres mye godt bokstoff på papir, men på nett er det få aktører som har en bredere litteraturdekning. Responsen vi har fått der ute viser at det definitivt er plass til en slik satsing.

– Er det virkelig økonomi i et nettsted om bøker?

-Det vil tiden vise. Vi er sterke i troen.