Bokbuffeen.no inspirerer svenskene

matssödergren

Författarförbundet i Sverige vil lansere en hjemmeside etter modell av den norske Bokbuffeen.no, der forfattere kan selge restopplaget av bøker som forlagene ikke lenger vil ha liggende på lager. Mats Söderlund i Författarförbundet sier til Svensk Bokhandel at det er like mange forfattere som har bokkasser stående på loftet som i nabolandet.

Södergren har selv 600 bøker liggende som forlaget sendte ham i retur. Nå kan han legge dem ut på hjemmesiden, men han understreker at dette ikke er noen lukrativ forretningsidé, kun en måte å holde bøkene levende på.

Författarförbundet tok beslutningen rett etter å ha hørt om Forfatterforeningens nettportal Bokbuffeen.no, som ble lansert onsdag i forrige uke. Tanken er den samme, nemlig å selge bøker som forlagene vil makulere.

Vi har bestemt at det er en service vi også tilrettelegge for våre medlemmer. Vi starter så fort som mulig, sier Mats Söderlund.

I Sverige makuleres opptil tre millioner bøker årlig. Ifølge Mats Söderlund pågår det en intens debatt om hvordan forfatterne skal håndtere sin backlist.

– Vi snakker mye om hvordan vi skal løse backlistutgivelsen og hvordan forfatterne kan tjene penger på bøker som forlaget ikke vil hjelpe til med å selge. Tiden mellom utgivelse, salg og makulering blir kortere, men det er jo også håp, blant annet når print-on-demand
utvikles ytterligere, sier Mats Söderlund.