Bøker hjem til jul

Wien, Edinburgh, København, Forfatterforeningen. Til felles har de julemarkeder. De tre første glitrer av ekslusive varer, er travle av shoppingturister og siste skrik. Forfatternes julemarked er mer i Skomaker Andersens ånd, og er hjemmesnekret, upretensiøst, med åpne dører.
Julemarkedet blir laget av og med forfatterne. Men det er til fordel for både de som skriver og leser bøker. Julemarkedet er en årlig materialisering av www.bokbuffeen.no, og en av få arena for å kjøpe bøker som ikke lenger er i salg og i omløp. Til forskjell fra andre, faste antikvariat eller bokmarked, er dette også en møteplass mellom leserne og de skrivende, mellom skrivelesende, leseskrivende. Og i år også pepperkakemenn og – kvinner på bordene, Tom Egeland, Jo Eggen, Hanne Ørstavik og Ann Kavli som noen av ansiktene fra scenen.
Som de to foregående årene, var årets marked åpent i fire timer på søndag. Flest folk var det nok i begynnelsen, av folk som fikk med seg at Bislet Bok er årets bokhandel, og at Hanne Ørstavik leste fra årets roman Hyenene. En stemning av omsorg i luftten, en jevn strøm av folk som ble ønsket velkommen av forfattervakter ved inngangsdøra. DJ Luftpus snurret plater fra en mac han mistet i fjor på denne tiden. Datamaskinen sklei ut fra en koffert og ble liggende igjen alene på gaten i Oslo. Men som seg hør og bør rundt juletider, ble den av en ærlig sjel, en smart fyr som snart fant ut hvem eieren var, og hvor han kunne befinne seg. Slik fikk Henning Bergsvåg tilbake alle sine skrivebordsmanus, og julebordet en besøkende som ellers aldri ville ha tatt turen. Han fikk med seg en bok signert forfatteren selv. En bok som kanskje villle endt opp hjemløs hvis det ikke var for dette markedet eller Bokbuffeen.