Bokhandlerforeningen 160 år – frykter ikke fremtiden

Forfatterforeningen slutter seg til gratulantene når Bokhandlerforeningen i dag fyller 160 år. Men – vil noen kanskje spørre i disse e-boktider: Vil foreningen noensinne bli 200? Å ja da! skal vi tro direktør Randi S. Øgrey. I Dagens Næringsliv sier hun at vi nordmenn trenger litterære kaospiloter til å guide oss gjennom mylderet av bøker på nett.

Bokhandlerforeningens logo

– Bransjen består både av fysiske bokhandlere og bokhandlere på nett, og jeg tror bokhandlernes rolle som kaospilot i den litterære verden bare blir viktigere og viktigere med det utvalget bøker som er tilgjengelig på nett, sier Øgrey til DN. – Vi foretok også en måling før jul som viste at den fysiske bokhandelen hadde styrket sin posisjon siden sommeren. Folk liker å bla i bøkene og se på dem. Jeg tror også bokhandelen fungerer som et pust i hverdagen der man kan få råd og veiledning.

Hun tror vi kommer til å lese papirbøker i hvert fall de neste 30-40 årene og påpeker at noen trodde alle kinoene ville bli lagt ned da videoen kom. På spørsmål om bokhandlerleddet blir overflødig når teknologien gjør det mulig å kjøpe bøker på nettet direkte fra forlag eller forfattere, svarer Øgrey:

– At nettbokhandelen er et fordyrende mellomledd er en kortslutning i debatten om e-bøker. Hva er Amazon? Jo, det er verdens største nettbokhandel. Den elektroniske utviklingen gjør det kanskje enda viktigere med et sted der man får hjelp til finne frem.

Om moms på e-bøker:

– Politikerne på 60-tallet var så fremsynte at de ga norske bøker momsfritak. Hadde de vært enda mer fremsynte, ville de ha skrevet inn i lovteksten at det gjaldt «uavhengig av format». At politikerne i velfødde 2011 ikke klarer å gi det norske språk den samme anerkjennelsen som på det mer fattige 60-tallet, er trist. Den norske boken fortjener all mulig drahjelp når vi skal konkurrere mot giganter som Amazon, Google og Apple.