Bokhandlerprisen til Cecilie Enger

Les mer her: http://www.nrk.no/kultur/bokhandlerprisen-til-cecilie-enger-1.11379965 og her: http://www.dagbladet.no/2013/11/26/kultur/bok/litteratur/bokhandlerprisen/30522372/ Bokhandlerne stemmer i to runder hvor første runde er en nominasjon. Boka det stemmes på må være en av årets norske…

cecilie_enger

Bokhandlerne stemmer i to runder hvor første runde er en nominasjon. Boka det stemmes på må være en av årets norske utgivelser.

Enger skrev boka etter at moren fikk Alzheimer.

– Jeg tror takknemlighet er ordet for hva jeg føler [om prisen], sier Cecilie Enger til Dagbladet. Før boka kom ut, var hun redd for at den skulle være for privat og personlig, og at hun hadde delt for mye. – Men det viste seg at jeg delte det som var allment og holdt det private for meg selv, sier hun, og forteller at hun har fått enorm respons på boka fra leserne.

Bokhandlerforeningen skriver:

"Mors gaver" er en øm og sår bok om en mors forsvinning inn i Alzheimer og en datters avskjed, men den er også mye mer – den er en klok bok om kunsten å gi gaver og den er en familiehistorie fortalt gjennom gaver de siste femti åra som speiler vår kultur- og samfunnshistorie. Bokhandlerprisen ble i dag overrakt av kulturminister Thorhild Widvey på Litteraturhuset i Oslo.

– Jeg er utrolig takknemlig for denne prisen, og det er så ekstra fint at det er bokhandlerne selv som har stemt frem romanen; de som lever av å lese og å formidle bøker til lesere, sier Cecilie Enger.

Cecilie Enger (1963) har utgitt syv romaner og en barnebok. Enger er tildelt Amalie Skram-prisen og har vært nominert til Brageprisen. Romanen Himmelstormeren ble i 2007 kåret til årets bok i Klassekampen.

Bokhandlerprisen ble delt ut første gang i 1948. Bokhandlerprisen er en bronsestatuett: «Takk for boken», utført av billedhugger Nils Aas. Bokhandlerprisen deles i år ut for 43. gang.