Bokhandlerprisen til Vigdis Hjorth

Det er ansatte i bokhandler over hele landet som har stemt fram boka som sin favoritt blant årets norske bøker innenfor skjønn- og generell litteratur….

vigdis_hjorth_foto_kjell_ruben

Det er ansatte i bokhandler over hele landet som har stemt fram boka som sin favoritt blant årets norske bøker innenfor skjønn- og generell litteratur.

Ti bøker var nominert til prisen. Bokhandlerprisen ble overrakt av kulturminister Linda Cathrine Hofstad Helleland på Litteraturhuset i Oslo i dag.

– Som forfatter er det en ære å få bokhandlernes pris, sier Vigdis Hjorth. – Jeg har alltid elsket bokhandelen – lukten av bøker og papir, pennene, blyantene, alle slags skriveredskaper. Bokhandelen er et stille og trygt sted for meditasjon og langsomme tanker. Jeg har tilbragt store deler av barndommen, ungdommen og voksenlivet i bokhandelens trygge atmosfære, selv om bøkenes innhold nok kunne ryste meg.
Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke alle som arbeider i norsk bokhandel. Tenk at Arv og miljø er stemt fram som den boka de har likt aller best i år. Som forfatter er det utrolig verdifullt å få denne anerkjennelsen. Dette oppleves stort og jeg er svært takknemlig. Vi er heldige i Norge som har så kompetente og leseglade bokhandlere.
 
Vigdis Hjorth er født i 1959. Hun vokste opp i Oslo og har bodd i København, Bergen, Sveits og Frankrike. Hun er cand.mag. med fagene idehistorie, statsvitenskap og litteraturvitenskap. Hjorth debuterte i 1983 med barneboken Pelle-Ragnar i den gule gården som hun fikk Norsk kulturråds debutantpris for. For sin andre bok, Jørgen + Anne er sant, fikk hun Kritikerprisen.
 
Hjorth har over 30 utgivelser bak seg. Hun ble tildelt Gyldendalprisen i 2011 for sitt samlede forfatterskap og Kritikerprisen 2012 for Leve posthornet! Romanen ble også dramatisert og ble en suksess for Riksteateret. I 2014 fikk hun Amalie Skram-prisen. Hun ble tildelt Brages Hederspris 2014, og fikk Aschehougprisen i 2015.
 
Bokhandlerprisen er en bronsestatuett: «Takk for boken», utført av billedhugger Nils Aas.