Bokskya (II): Flere innspill og synspunkter

Front
Debatten om Bokskya fortsetter. Senere i dag (onsdag) møtes en representant for Gyldendal til radiodebatt med Ida Jackson – ekspert på sosiale og elektroniske medier – i NRK P2s Kulturnytt. I Klassekampen karakteriserer Pax-forlegger Bjørn Smith-Simonsen lanseringen av skyen som klønete. Aschehougs forlagsdirektør Kari Spjeldnæs synes derimot at omfanget av kritikken har vært mer massiv enn det Bokskya fortjener.
Vi åpner med forlagsdirektør Kari Spjeldnæs i Aschehoug, som sammen med Gyldendal og Cappelen Damm er en av de store eierne i Bokskya.
– Hva syns du om Bokskya nå da e-bok-applikasjonen endelig er lansert?

"Det viktigste nå er at det faktisk finnes flere tusen norske e-bøker til salgs for norske lesere. Bokskya er en god start, med den får vi et godt verktøy til å samle e-bøkene våre og gjøre dem tilgjengelige på ulike leseapparater. Antallet titler og tekniske løsninger for kjøp og brukeropplevelse vil bare bli bedre og bedre."

– Endel brukere synes det er tungvint å bruke Bokskya – hva er din kommentar til det?
"Foreløpig synes jeg ikke det virker så tungvint. Selge registreringen tilsvarer den vi må gjennom når vi kjøper en tog- eller teaterbillett elektronisk første gang. Jeg har registrert meg, kjøpt en bok og lastet ned. Jeg er fornøyd med å være i gang uten mye mikkmakk."

– Er kritikken som ventet eller er du skuffet over avisanmeldelsene og kommentarene på sosiale medier?
"Vi hadde ventet noe kritisk omtale, men omfanget av den har vært mer massiv enn det Bokskya fortjener."

– Hva er det mest positive du vil trekke frem om Bokskya?
"At vi kan samle e-bøkene vi kjøper ett sted, uavhengig av hvor vi har kjøpt dem og hvordan vi velger å lese dem."

– Og det mest negative?
"At løsningen i første omgang synes å være aller best tilpasset iPad og smarttelefoner, ikke lesebrett med elektronisk blekk som jeg liker best når jeg skal lese bøker digitalt. (Min snart to år gamle Sony Reader er fremdeles super, synes jeg. Selv om bla-funksjonen er litt treig …)"

– Har du noe annet på hjertet, så vær så god!
"Vi må huske på at lanseringen av Bokskya representerer en begynnelse, her er ikke satt sluttstrek for noe. Det er ikke overraskende at en helt ny digital løsning ikke innfrir alle forventninger (har det noensinne skjedd?), jeg er mest opptatt av hva som skjer videre fremover."

Pax

I Klassekampen forklarer Pax-forlegger Bjørn Smith-Simonsen enkelte forlags lunkne holdning til Bokskya med bakgrunn i gammel kontraktsfeide med storforlagene.
  • Les hele artikkelen i Klassekampen her: http://www.klassekampen.no/58711/article/item/null/ut-mot-storforlagene
Og han synes lanseringen er "noe av det mest klønete bransjen har gjort". – Fra forbrukernes ståsted er det helt håpløst at det tekniske ikke er på plass, sier Bjørn Smith-Simonsen til KK. Likevel synes han det er bra at bransjen prøver å demme opp for de utenlandske aktørene. – Vi er et lite språksamfunn og da er det klart vi er bekymret når aktører som ikke hører til i det litterære kretsløpet banker på døra, sier han. – Det er nok å se til Sverige der de bare har halvparten så mange bokhandlere som oss. Dagens bokhandlernett er en garanti for synlighet og tilgjengelighet. Dessuten trenger vi aktører som er villig til å bruke midler på det som er den mest kostnadskrevende biten: å skrive og redigere bøkene.
Bjørn Smith-Simonsen er skeptisk til kontraktsvilkårene som de tre store vil ha bransjen med på.

Klassekampen skriver: De siste ukene har Den norske bokdatabasen og deres e-bokapplikasjon Bokskya opplevd at dårlige nyheter spres fort. Den offisielle lanseringen fant sted mandag og utløste et ras av kommentarer om hvor lite funksjonell satsingen er. Rett før helga ble det dessuten klart at en rekke små og mellomstore forlag synes inngangsbilletten til Bokskya er for dyr, og at de derfor har valgt å selge sine e-bøker gjennom konkurrenten emviem.com. Nå viser det seg imidlertid at flukten til emviem.com ikke bare handler om de økonomiske vilkårene, men at det kan settes i sammenheng med en pågående diskusjon om kontraktsvilkår bransjens tre store bokkonsern vil at de små og mellomstore forlagene skal gå med på for å legge bøker inn i Bokdatabasen. Pax er blant de forlagene som ikke har blitt med i Bokskya, og forlegger Bjørn Smith-Simonsen sier at de valgte Emviem fordi de hadde et veldig ryddig tilbud:
– Økonomisk var det ikke store forskjellen på Bokskya og Emviem, men sistnevnte hadde ei enkel kontrakt på tre sider med veldig greie vilkår, sier Bjørn Smith-Simonsen til Klassekampen. – Selve e-bokkontrakten og regnestykkene var det ikke stor forskjell på, men vi er en del små og mellomstore forlag som i godt over et år har hatt en disputt med Bokdatabasen om hovedkontrakten de vil vi skal signere. Den kontraktsdiskusjonen er nok medvirkende årsak til at vi ikke har sluttet opp om Bokskya, sier Smith-Simonsen og forteller at forutenom Pax, så godtar heller ikke Schibsted, Spartacus, Kagge, Piratforlaget, Fagbokforlaget og Samlaget hovedvilkårene til Bokdatabasen. Med unntak av Samlaget, har også alle disse forlagene så langt takket nei til å bli med på Bokskya. – For det første er kontraktsteksten på flere titalls sider, og framstår sånn sett som både meningsløs og uten ende. Dernest er det en type kontrakt som gjør at de sitter på alle rettigheter og vi med alle forpliktelsene. Den inneholder dessuten en del formuleringer som jeg mistenker de har hentet fra land som begunstiger kontraktsgiver – det gjør at vi også lurer på om det ligger en skjult bombe her, sier Bjørn Smith-Simonsen til Klassekampen.