Bokskya klar 1. april – med 100.000 norske titler

Den norske bokbransjens e-boksatsing blir klar 1. april – under navnet Bokskya. Det melder Klassekampen. Bokdatabasens nye e-bokhandel skal ha 100.000 norske titler i de digitale hyllene når lanseringen er klar.

Bokdatabasene er eid av Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug og deres distribusjonskanaler og bokhandlerkjeder. I tillegg har Thanke Retail/Libris, Haugenbok, Unipa, Fri Bokhandel og Notabene små eierandeler.

sky

– Vi har bare lyst å sette i gang, og vi jobber nå for harde livet for å kunne gi et enda bedre tilbud. Men det er bokhandlene og forlagene som bestemmer når det settes i gang, sier Edmund Austigard, administrerende direktør for Den norske Bokdatabasen, der opplysninger om norske bøker er tilgjengelig for å søkes opp, bestilles og gjøres tilgjengelig for salg.

– Der de store utenlandske vil ha så mye kontroll som mulig og knytter løsningene sine til bestemt hardware, Kindle og iPhone/iPad, som igjen knyttes til egne e-bokhandler, Amazon og iBooks, tror vi på åpenhet for å sikre det norske språkområdet, sier Austigard.

Bokskya vil være knyttet til en rekke norske nettbokhandler og på sikt også bibliotek. Kundene vil fritt velge sin nettbokhandel, logge på, eller opprette sin egen konto når man handler. Alle kjøpte, og i framtida lånte, e-bøker blir tilgjengelige i kundens eget digitale bibliotek. De vil få tilgang fra både pc, lesebrett og smarttelefon. Når bøkene er kjøpt, er de også tilgjengelige når kunden ikke er tilknyttet nettet.

Bokdatabasen har vært klar for bruk siden 30. november i fjor, og 1. april neste år vil de nye løsningene være klare, lover Austigard. Men enn så lenge inneholder Bokdatabasen kun 250 titler. Austigard har imidlertid et stort mål:

– 100.000 norske e-bøker bør være mulig. Det betyr at alle typer backlist-bøker må inn i basen. Noe som blir dyrt.

For der nye titler etter hvert skal kunne legges direkte inn, stiller det seg annerledes med gamle bøker som må skannes side for side. Nasjonalbiblioteket har digitalisert 50.000 titler, men det er ikke i e-bokvennlig format. Dette håper Austigard man kan gjøre noe med.

– Det er den norske bokskatten dette er snakk om. Dersom vi tror at framtidas lesere skal forholde seg til e-bøker, må det meste være tilgjengelig. Så visjonær må vi være.

Les Klassekampens reportasje i sin helhet her: