Bonnier «med store planer i Norge» — Egmont overtar Cappelen Damm

Egmont kjøper Bonniers eierandeler i Cappelen Damm og eier dermed 100 % av forlaget. Salget er samtidig startskuddet for «store planer i Norge» fra Bonniers side. Det svenske forlaget har tidligere i år kjøpt seg inn i norske Strawberry Publishing. Strawberry-sjef Alexander Even Henriksen (bildet) forsikrer at de vil fortsette å støtte opp om normalkontrakt og fastpris.

Alexander Even Henriksen. Foto: Caroline Andersson

Fra 2007 har Egmont og Bonnier eid 50-50 av Cappelen Damm. I dag solgte svenske Bonnier sin andel til danske Egmont for rundt en milliard kroner.

— Posisjonen som 100 prosent eier i Cappelen Damm passer svært godt med vår langsiktige, publisistiske rolle i Norge. Jeg er stolt over Cappelen Damms forfattere, forleggeri og digitale utvikling, sier konsernsjef i Egmont og styreleder i Cappelen Damm Holding, Steffen Kragh.

— For Egmont er det langsiktighet som gjelder, og et sterkt ønske om å bidra til Cappelen Damms utvikling av den gode historien, kunnskapsformidling og læremidler i alle formater. Vi brukte kort tid på å bestemme oss da vi fikk muligheten, fordi avgjørelsen er i tråd med våre ambisjoner om å videreutvikle vår publisistrolle, sier Kragh. Han understreker at Egmont ikke har planer om omlegginger og endringer.

Vår ambition i Norge är hög.

Håkan Rudels, Bonnier

Salget innebærer at Bonnier vil styrke sin satsning på Strawberry Publishing, som ellers eies av Petter Stordalen, Jonas Forsang, Magnus Rønningen og Jørn Lier Horst.

Til bransjetidsskriftet Svensk Bokhandel sier Bonnier Books-sjef Håkan Rudels at det kommer til å skje mye rundt Bonnier i Norge fremover.

Les saken i Svensk Bokhandel her:

I et brev til Strawberrys forfattere understreker direktør Alexander Even Henriksen at «Strawberry fra begynnelsen har vært forfatternes forlag, og det er fokuset også videre sammen med Bonnier. Vi ønsker bedre vilkår til forfatterne og en modernisering av bokbransjen, samtidig som vi fortsetter å støtte oppunder de viktigste pilarene, nemlig normalkontrakten og fastprisen.»

«Vår ambition i Norge är hög, och delvis handlar det om att fortsätta bygga Strawberry, det moderna förlagshuset, som ska växa fort,» sier Rudels til Svensk Bokhandel.

På spørsmål om Bonnier nå vil kjøpe seg mer opp i Strawberry svarer han: «Du får väl vänta och se vad som händer. Som jag sade, det kommer hända mycket i Norge. Från vårt perspektiv är det i alla fall ingen konkurrensverksfråga längre, eftersom vi inte har någon annan bokposition i Norge. Och givet att Konkurrensverket godkänner Egmonts förvärv, ska sägas.»

Handelen aktualiserer spørsmålet rundt det voksende lydbokmarkedet. Bonniers tjeneste Bookbeat er foreløpig ikke etablert i Norge. På spørsmål om det nå blir lettere for Bonnier å etablere Bookbeat her, svarer Håkan Rudels: «Det var inte svårt förut men det är rimligare att göra det nu.»