Bonnier-pris til Victoria Durnak

Hvert år tildeles Bonnier Norsk Forlags litteraturpris en viktig, særegen stemme i den norske samtidslitteraturen. Prisvinneren velges ut av Forfatterforeningens litterære råd og mottar 100 000 kroner.

Årets vinner, Victoria Durnak, (f. 1989) debuterte allerede som 20-åring med diktsamlingen Stockholm sier (2010). Siden har hun utgitt én diktsamling og fem romaner. I bøkene går Durnak i dybden på hvordan internett og smarttelefoner påvirker selvbildet vårt og det sosiale livet. Hun er også billedkunstner og har blitt utstilt på blant annet Nasjonalmuseet og Munch.

– Durnak er en forfatter som tar samtiden innover seg og sender karakterene sine ut i den. Litteraturen hennes utforsker vår tids iblant paradoksale ensomhet og åpner rom for andre måter å være menneske på, sier Dan Andersen, sjefredaktør for norsk skjønnlitteratur i Bonnier.

Fra kjøpesenteret til Finn.no

I Durnaks karakterunivers møter vi en alenemor som henger på kjøpesenteret med sitt nyfødte barn og prøver å få dagene til å gå, en kvinne som melder seg frivillig på Finn.no til å frakte varer mellom kjøpere og selgere, og en som får livet snudd fullstendig på hodet når alle meldingene hennes deles på nett.

– I tenårene var internett noe spennende jeg brukte for å komme i kontakt med fremmede. Siden den gang har mengden vi samhandler med på nett bare økt og aldri før har vi vært så mye i kontakt med hverandre som nå. Samtidig viser statistikken at ensomheten øker. Det er denne tematikken jeg synes det har vært interessant å jobbe med og det er en stor anerkjennelse at også juryen synes det, sier Durnak.

I smartteknologiens vold

Juryen vektlegger at Durnak undersøker den teknologiske revolusjonens konsekvenser med en nysgjerrighet som mangler sidestykke i norsk litteratur.

– Det finnes forfattere som det kan være naturlig å sammenlikne Durnak med. Marit Eikemo har for eksempel noe av den samme viljen til å være relevant i sin samtid, og den naivistiske, tilsynelatende enkle skrivestilen, kan noen ganger bringe tankene hen på Erlend Loe, men mest av alt ligner Victoria Durnak på seg selv. Hun har rett og slett sin egen, unike stemme i det litterære landskapet, skriver juryen i sin begrunnelse.

Juryen består av Det litterære Råd i Den norske Forfatterforening. De arbeider uavhengig og tildeler prisen på selvstendig grunnlag. Det er ikke mulig å søke om prispengene.

Prisen og premien deles ut av Bonnier Norsk Forlag.