Brageprisens "Åpen klasse" fastsettes fra år til år, og for 2015 er det bestemt at dette skal være krim. I juryeringskriteriet heter det at:
Prisen tildeles en en bok i sjangeren krim/thriller av høy litterær kvalitet.
Kjell Ola Dahl – som for øvrig sitter i Forfattereforeningens litterære råd – er nominert for "Kureren", Frode Granhus for "Kistemakeren", Lars Lenth for "Brødrene Vega" og Jo Nesbø for "Mere blod".
BEGRUNNELSER:
Juryens medlemmer:
Jannicke Røgler (juryleder)
Cis-Doris Andreassen
Leif Ekle
Kjell Ola Dahl: Kureren, Gyldendal Forlag
Kureren er Kjell Ola Dahls tilbakevending til krimsjangeren, og en historisk krim av høy kvalitet.
Hendelser under andre verdenskrig danner bakgrunn for en fortelling på to tidsplan; krigsårene og
1967. Avstikkere til vår egen tid inkludert. I 1942 er de to venninnene Ester og Åse unge voksne.
Ester, som er jødisk, må rømme til Sverige etter at en angiver nær har fått henne i tyskernes klør. Åse
har barn med en motstandsmann «på skauen», men en gammel venn fra hjembygda entrer også scenen.
Like etter blir Åse funnet myrdet. I 1967 bringes aktørene fra den gang sammen igjen. Den løsningen
på krigens mordgåte som skrives fram, er like elegant og logisk troverdig som boka er velskrevet.
Kjell Ola Dahl gir leserne tette bilder av okkupasjonens Oslo, men også av 60-tallet og
flyktningmiljøet i Sverige. Krigens moralkodeks står sentralt i ei bok der spenningsoppbyggingen er
upåklagelig, mens forfatterens språk forblir nøkternt og saklig.
Frode Granhus: Kistemakeren, Schibsted Forlag
I Kistemakeren følger vi politimannen Rino Carlsens jakt på en bestialsk barnekidnapper. Handlingen
starter med funnet av en film som beviser det en ung jente lenge har påstått uten å bli trodd på, at hun
ble holdt innesperret i en kiste. Naturskildringene av Lofotens dramatiske og stormfulle høstnatur
danner et viktig bakteppe for handlingen og bidrar mye til intensiteten i fortellingen. Historien veksler
mellom fortid og nåtid og er effektivt bygget opp i korte kapitler med ulike fortellerstemmer. Granhus
er i sitt forfatterskap opptatt av vår ofte mangelfulle evne til å tolerere de som lever sine liv annerledes
enn majoriteten. Også i denne boken er noen av de viktigste karakterene utstøtt av lokalsamfunnet.
Granhus har konstruert en kompleks og spennende intrige med mange lag som makter å gi leseren nye
overraskelser hele veien frem til den dramatiske, spennende og overraskende slutten.
Lars Lenth: Brødrene Vega, Kagge Forlag
Den ikke 100% vellykkede advokatfullmektigen ”med luselønn” Leonard Vangen fra Gåsøya i
Bærum, blir etter en gjenforeningsfest med guttegjengen, der han nok en gang skjønner at han har gått
glipp av den norske oppturen, engasjert av sin ex-bestevenn Axel Platou, hovedaksjonær i verdens
største oppdrettsselskap, NorFish A/S. Vangen drar valiumsruset til underbruket Fjordlax på
Helgelandskysten for å "snoke litt rundt", etter at en av de overfylte merdene er blitt sprengt i lufta og
200 000 laks er på flukt ut i fjorden. Økoterrorister og nyrike, kriminelle lakseoppdrettsgründere
barker sammen. Lars Lenth har temperaturen og idiomet i romanen inne fra første side, med timing og
øye for morsomme, talende detaljer. Han bygger opp sitt fargerike, barokke persongalleri og miljø
presist og konsistent til en original og underholdende øko-intrige. Brødrene Vega er en
svarthumoristisk, satirisk kriminalroman der lakseoppdrett og miljøvern er motor, og gir fortellingen
samfunnskritisk brodd.
Jo Nesbø: Mere blod, Aschehoug
Jo Nesbøs krimlitterære stilstudie Mere blod lar oss møte en ung mann med røtter i et narkotikakriminelt
miljø i Oslo på syttitallet. Det samme harde miljøet vi møter i Nesbøs forrige bok «Blod på
snø» – med den brutale Fiskeren i sentrum. Oslogatene har imidlertid veket for Finnmarksvidda.
Bokas hovedperson har gjort karriere i Fiskerens organisasjon, men i det tiden kommer for det første
drapet, mister han motet, gjør en avtale med det tiltenkte offeret og stikker. Til Finnmark, hvor det er
duket for mye handling, svær dramatikk og ikke så lite romantikk. Som Blod på snø bryter denne boka
med stil og form i Jo Nesbøs tidligere forfatterskap. Boka er først og fremst velskrevet, med et
upåklagelig driv og gode person- og tids- miljøskildringer.