Bråk om bokblogger

Forlagene legger føringer når de ber blogger om bokanmeldelser, mener styreleder i Norsk kritikerlag, Anne Schäffer (bildet). Dagsavisen skriver at kritikerlaget er skeptisk til at…

Dagsavisen skriver at kritikerlaget er skeptisk til at flere norske forlag tar direkte kontakt med bloggere når de skal lansere nye bøker.

– Når man får tilsendt en bok gratis som man så skal anmelde, legges det føringer. Man er ikke en fri og uavhengig kritiker. Skriver du negativt, vil du kanskje ikke få flere bøker tilsendt, sier Anne Schäffer til Dagsavisen.

Bok og samfunn skriver at Cappelen Damm er blant forlagene som har vært offensive overfor bloggerne. De siste par årene har de arrangert såkalte bokbloggerturneer, hvor de sender nye bøker ut til sju bloggere, som skal anmelde dem til en viss dato. Utdrag fra anmeldelsene postes på hjemmesiden til “turneen”, som lenkes til forlagets hovedside. Cappelen Damm ser ingen problemer med denne praksisen.

– Vi legger ingen føringer på hva bloggerne skal skrive. Vi får flere negative anmeldelser også, sier Nina Aalstad, markedskonsulent for barne- og ungdomsbøker i Cappelen Damm til Dagsavisen.

Les Bok og samfunns omtale i sin helhet her: