Bransjen positiv til forslag om ny boklov

Gunn Karin Gjul

En ny boklov bør erstatte Bokavtalen for å hindre priskrig på bøker. Det mener Arbeiderpartiets Gunn Karin Gjul (bildet), leder i Stortingets kulturkomité. En god idé, synes DnF-leder Anne Oterholm. Det synes også Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

– Bokavtalen er en av bærebjelkene i norsk kulturpolitikk, men en boklov vil sikre mer stabilitet og forutsigbarhet for bransjen, sier Gjul til Dagbladet.

– Dette høres ut som et riktig og godt initiativ, sier Oterholm. – Uten fastprisavtalen ville det lønne seg å satse på få titler i store volum. Bestemmelsen om fastpris hindrer en priskonkurranse som ville ført til et fall i antallet utgivelser.

Administrerende direktør i Forleggerforeningen, Per Christian Opsahl, liker forslaget fra Gjul. – Vi er veldig positive til at et lovalternativ utredes. Det er helt nødvendig å se på muligheten for å sikre at mangfoldet i bokbransjen videreføres. Bokavtalen har begrenset varighet og det er skapt politisk usikkerhet om det er mulig å få nye Bokavtaler fra 2015, sier Opsahl til Dagbladet.

– Dette er et spennende initiativ. Vi blir gjerne med i en slik prosess, og da vil det være naturlig å se på alle delene av bokbransjen, sier Randi S. Øgrey, direktør i Bokhandlerforeningen.

Les Dagbladets artikkel i sin helhet her:

Konkurransen på bokmarkedet reguleres av en frivillig bokavtale mellom Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen. Gjennom avtalen kan forlagene blant annet bestemme fastpris på bøkene de gir ut, et virkemiddel som skal gjøre det lønnsomt å utgi smalere litteratur. Det skriver Dagbladet.

Frankrike, Tyskland, Spania og Italia har egne lover som regulerer bokmarkedet. – Jeg kommer til å ta initiativ overfor kulturministeren og be henne sette ned et utvalg som kan jobbe for å få til en slik lov, sier Gjul til Dagbladet. Hun ønsker også et utvalg som ser på muligheten for å regulere eierskapet i bokbransjen.

Les Fredrik Wandrups kommentar i Dagbladet her: http://www.dagbladet.no/2011/02/09/kultur/litteratur/bok/bokbransjen/bokavtalen/15368410/