Bygge Bosnia med bøker

Øyvind Berg (f. 1959) bor vanligvis i Lillehammer. For tiden tilbringer han det meste av tiden sin i det krigsherjede Sarajevo. Og har, som han sier det selv: "sett seg lei på en del mer overstyrte hjelpeprosjekter fra sentrale organisasjoner og regjeringer." Nå oppfordrer han likevel alle til å donere noen dollar til prosjektet Books 4 Vijecnica, et tiltak for å gjenreise det bombede nasjonalbiblioteket.

– Hvorfor tror du at akkurat dette prosjektet kan gjennomføres?

– Dette er, som grasrotprosjekt, selvsagt et prosjekt med lang vei fram: Initiativet kommer fra Humanity in Action, og biblioteksfolka står ventende på sidelinja.Men noe må jo gjøres, og det er likegyldig hvor initiativet kommer fra, så lenge det blir gjort.Det bombede gamlebiblioteket står jo stadig her, femten år etter den noe kunstige freden, skriver Berg til oss fra Sarajevo, og gir denne lenken. Herfra er det videre lenke til betalingstjenesten, og en forklaring på hvorfor det haster med å skaffe $ 5000:

– De trenger bare $ 5000 for å komme i gang. Og det er jo et poeng å få dette til å rulle og gå, skriver Berg, og oppfordrer alle til å donere noen dollar til prosjektet.

Undertegnede vil benytte sjansen til å anbefale Rønnaug Kleivas såre, og paradoksalt nok nære bok "Vegen heim frå Sarajevo". Den handler om unge Suzy som blir voldtatt, og som reiser til Sarajevo ganske snart etter. "Til en voldtatt by," som Kleiva selv skildrer byen.