Cappelen Damm-dominans

Forleggerforeningens rapport for det norske bokmarkedet viser Cappelen Damms dominans i allmennbokmarkedet, som omfatter skjønnlitteratur. Det skriver bok365.

Forleggerforeningens bransjestatistikk for 2022 viser at det norske bokmarkedet er estimert til en størrelse på 6,2 milliarder kroner.

Les hele saken, og se de andre bokgruppene, hos bok365: https://bok365.no/artikkel/cappelen-damm-suveren-pa-allmennbok/

Regner vi kun på allmennbok (sakprosa, skjønnlitteratur, pocket og strømming) blir Cappelen Damms suverent størst, med en markedsandel på så mye som 40 prosent etter 632 millioner kroner i omsetning. Cappelen Damm har innen disse bokgruppene inntekter som motsvarer de samlede forlagsinntektene til Gyldendal, Aschehoug og Bonnier til sammen.

Skjønnlitteraturen utgjør 786 millioner kroner.

Her er fordelingen i markedsandeler mellom de fem største forlagene. (I en tidligere versjon skrev vi feilaktig at tallene henviste til millioner kroner). Fordi Vigmostad & Bjørke ikke er medlem av Forleggerforeningen, er de ikke med i statistikken:

1. Cappelen Damm 47
  2. Gyldendal 16