Dagbladet: «Forfatterne har grunn til å være forbanna»

«Et kontraktsbrudd er fortsatt kontraktsbrudd,» skriver Dagbladet om den pågående royaltydebatten mellom forfattere og forlag.

Hun kritiserer forlagene for «en merkelig dobbeltkommunikasjon i møte med anklagene».

Også Bonnier-direktør Alexander Even Henriksen mener forleggerkollegene er på ville veier.

I en kommentarartikkel skriver Dagbladets kulturredaktør Sigrid Hvidsten: «Forfatterne har all grunn til å være forbanna.»

Hun viser til de siste ukers debatt om forlagenes royaltyreduksjon. En skandale, fastslår Hvidsten:

«Hva annet kan man si om gjentakende feil på forfatternes lønnsslipper. Feil som, i bestselger Maja Lundes tilfelle, viser seg å være i hundretusenkronersklassen.»

Les kommentaren i sin helhet:

Dagbladets kulturredaktør skriver:

«En slikk og ingenting. Det er det forfattere sitter igjen med etter å ha solgt ei bok. Nærmere bestemt mellom 13 og 20 prosent av utsalgsprisen, litt avhengig av hva slags bok de gir ut og hvor mye den selger. Et kjapt eksempel: Hvis en dagsfersk bok koster 399, sitter forfatteren igjen med mellom 50 og 80 kroner pr. bok i royalty. Dette gjelder i verste fall bare et par måneder. Den såkalte fastprisen holder seg til 1. mai året etter – da kan bøkene selges til nedsatt pris. Det er dette de krangler om. Salgspallen i bokhandelen. Flere forfattere har nemlig oppdaget at bøkene ikke bare er satt ned i pris, de er også satt ned i royalty. Helt ned til så lite som 7.5 prosent, ifølge VG. En slikk og ingenting er blitt til knapper og glansbilder. Dette er et direkte brudd på normalkontrakten mellom forfatter og forlegger, mener forfatterne, da det står at et slikt grep bare kan tas når boka skal tas ut av markedet – og da skal forfatteren få beskjed.»

Faksimile: Dagbladet

I sin kommentar påpeker Sigrid Hvidsten at forlagsbransjen har drevet «en merkelig dobbeltkommunikasjon i møte med anklagene»:

«På den ene siden erkjenner de feil. Aschehoug sier de «rydder opp i feil når de oppdages», Oktober sier at de har oppdaget «en rutinesvikt» og lover full gjennomgang og etterbetalinger. Blant annet til Anne B. Ragde, som hevder at også hun har funnet feil i sin siste utbetaling. Et klokt og konfliktdempende valg av Oktober, spør du meg. Men på den andre siden har du Forleggerforeningen. Først framsto de som snurte fordi saken nådde media. Hva er greia, tenkte jeg etter å ha hørt Forleggerforeningens Heidi Austlid på Dagsnytt 18, hvorfor går hun i offerposisjon framfor å si at de skal rydde opp?»

Kulturredaktøren tolker Forleggerforeningens samfunns- og myndighetskontakt Bjørgulv Vinje Borgundvaag dithen at det er hardt å være i bokbransjen.

«Men kontraktsbrudd er fortsatt kontraktsbrudd,» avslutter hun sin kommentarartikkel.

I bok365 slutter Bonnier-direktør Alexander Even Henriksen seg til kritikken av praksisen.

– Jeg liker det slett ikke, og spør meg selv om hva de faktisk tenker, sier han til bok365. – Dette handler ikke om fortolkninger og forglemmelser. Det handler om brudd på normalkontraken. Og med det alvorlige tillitsbrudd. Normalkontrakten er enkel og tydelig, den – og opererer med ett unntak til å fravike royalty-satsene: ved realisasjon, altså lagertømming – ikke ved vanlige kampanjer.

Les saken i bok365:

– Det handler om at vi lever i en tillitsbransje. Dette må alle vi i forlagene ta på det største alvor. Vi har privilegier og vi har kollektive avtaler. Vi kan ikke da inngå avtaler, for så å føre forfatterne bak lyset for å berike oss selv. Slikt går ut over alle forlag.

Henriksen mener enkelte forlag har påberopt seg en frihet og et handlingsrom de ikke har på dette området:

– Jeg viser til det advokat Hans Marius Graasvold har uttalt i denne saken: «Forlaget kan ikke under noen omstendighet, selv ikke med varsling eller samtykke fra forfatteren, redusere den avtalte royaltyprosenten. Dette kan de kun gjøre der det er snakk om realisasjon, sluttsalg av en bok. Kampanjesalg av bøker, som for eksempel under det store boksalget Mammut, er ikke sluttsalg,»

– Nå må forlagene faktisk rydde opp og sørge for å gjenvinne tilliten. Ikke nekte, ikke bagatellisere, ikke skyve under teppet. Forlag skal være forfatternes beste venn og beskytter, fastslår Henriksen.