Datostempla bøker

Sigmund Løvåsen (f. 1977) er nestleiar i DnF, og forfattar av denne kommentaren om kva Forfatternes julemarked eigentleg handlar om: Søndag 4. desember arrangerer vi…

Søndag 4. desember arrangerer vi Forfatternes julemarked på litteraturhuset. Hvorfor i all verden skal forfattere sjøl stå og selge bøkene sine på denne måten?
De fleste forfattere som har holdt på noen år har opplevd det: Du får brev fra forlaget, åpner det i spenning og lurer på om det er invitasjon til en ny forlagsfest med drikkebonger og fingermat eller beskjed om at de vil lage praktutgave av trilogien alle skrøt av sist på nittitallet? Men så er det enda et brev om at de dessverre må makulere restopplaget av en av titlene dine (moderne klassiker!) for å spare lagerkostnader. Det er forståelig nok, sist år solgte boka sju eksemplarer. Kanskje satsa forlaget for optimistisk med for stort førsteopplag. Eller de gjorde en slett jobb med markedsføringa, slik du har gjentatt høylydt på flere forfatterforeningsmøter. Der du går fra postkassa og tilbake til skrivepulten med brevet i handa, ser du et lite lysglimt: De har betalt deg forskudd for flere bøker enn du har solgt. Der fikk kappitalista seg en smekk! rekker du å tenke, før du skjønner at de neste gang kommer til å halvere førsteopplaget, at de likevel har tjent penger på utgivelsen, og du husker at du en sein kveld har regna ut at du fikk 47 kroner timen for å skrive boka.
Med makuleringsbrevet kommer også tilbudet om å overta de 1379 resterende eksemplarene mot å betale frakt. Så i stedet for å sette deg til å skrive, går du på loftet for å rydde plass til flere pappkartonger. Det er nesten så du kan høre barnebarna dine le den forløsende latteren midt i sorgen når de rydder dødsboet etter deg og oppdager bokberget du har pådratt deg gjennom et langt forfatterliv.
Det er blant annet disse kartongene med bøker vi henter fram til julemarkedet 4. desember. Ikke nødvendigvis for at vi tror vi skal tjene store penger, men som en markering av at bøker ikke er ferskvare, bøker har ikke datostempling. Vi ønsker at norske boklesere skal bli tilbudt et bredt utvalg av bøker. Ikke bare årets bøker og klassikere, men også de som kom for fem år siden. Vi garanterer at leserne finner bøker verdt å lese!
I år hører vi noen si at enkelte bokhandelkjeder systematisk returnerer store deler av vårbøkene til forlaga før høstbøkene kommer inn. Stemmer dette, vil det si at bøkene ikke er holdbare mer enn et halvår sjøl om de fortsatt er mulig å bestille fra kjølelager hos Forlagssentralen eller Sentraldistribusjon. For en forfatter ville det gi god adventsstemning å kunne tenke på at boka som kom ut i mars fortsatt står i bokhandelen når julesalget starter. Det finnes ingen garanti for det. Utskifting av bøker i handelen går i stadig kjappere tempo.
På forfatternes julemarked finner du ingen paller med utvalgte titler rett innafor døra. Her er barnebøker, diktsamlinger, skuespill, romaner og noveller i lett blanding spredd utover borda. Og bak salgsborda står forfatterne og kan anbefale seg sjøl eller en kollega, bra bøker og forfattere du kanskje aldri har hørt om, ettersom du ikke var i bokhandelen akkurat det halvåret boka fantes der. På julemarkedet får du ikke datostempla litteratur, men du får sikkert dato og signatur hvis du spør forfatteren. Velkommen!