De absolutt beste sjappene

Norli Universitetsgata, Audiatur bokhandel, Bislet Bok er nominert til Norges beste bokhandel 2011. Alle har de vært nominert tidligere, eller på annen måte vært profilerte…

Norli Universitetsgata
, Audiatur bokhandel, Bislet Bok er nominert til Norges beste bokhandel 2011. Alle har de vært nominert tidligere, eller på annen måte vært profilerte gjennom bokhandelaksjonen. Hvilken som vinner årets pris blir offentliggjort under forfatternes julemarked den 4. desember.

Hva er Norges Shakespeare and Company eller City Lights? Hvilke bokhandlere formidler litteratur med størst entusiasme, og er blant forfatternes beste venner? Bokhandelaksjonen var i sin tid et initiativ fra styret i DnF. Det handlet om å støtte de gode bokhandlene, og bidra til at mangfoldet av små og store butikker besto. Siden 2006 har DnF kåret "Årets Bokhandel". I fjor valgte vi Perstølen Ål Libris, en butikk i distriktet. Året før den sentrale Tronsmo (Kr. Augustsgate, Oslo), i 2008 Gravdahl i Hamar, i 2007 Norli Galleriet i Bergen, og i 2006 Tanum bokhandel Bogstadveien 43 til Norges beste bokhandel.

Medlemmer i Den norske Forfatterforening, samt lesere av vår nettside, har i år nominert en rekke bokhandler. Audiatur bokhandel, Bislet Bok og Norli Universitetsgata, er stemt videre til finaleheatet av styret i Den norske Forfatterforening. Audiaturs fysiske bokhandel ligger i Moss, og har sitt utspring i Audiatur – festival for ny poesi i Bergen. Bokhandelen ble startet i 2997 som internettbutikk. Utsalget i Moss fungerer også som lageret til denne nettbokhandelen. De samme aktørene driver disse instansene, som også avholder Møllebyen Litteraturfestival. Til forsvar for Audiatur bokhandel, blir backlisten særlig framhevet, sammen med kunnskapsnivået til de som driver den. Alt rundt bokhandelen blir også dratt fram: Audiatur-katalogene, House of Foundation, Møllebyen Litteraturfestival, Audiatur bokfestival, at de har en videre funksjon i det litterære miljøet gjennom festivalene, kompetansen, måten de har litteraturen tilgjengelig til for eksempel elever og ansatte fra Litterær Gestaltning. Audiatur – festival for ny poesi knytter Norden sammen, mener innsenderen: her er både dansk, svensk og finsk litteratur. Auduatur Bokhandel er nominert blant annet for sin unike posisjon i norsk samtidslyrikk, og for den utvidede rollen som litteraturformidler.

Norli Universitetsgata har forfatternes kontantutsalg, og er derfor en stor forfatterfavoritt. Men det er ikke bare på grunn av at det er der forfatterne får rabatt og det største utvalget. I grunngivelsen fra dem som mener Norli Univerisitetsgata er best, nevnes særlig avdeling for svensk og dansk litteratur. Den tidligere avdelingslederen, og nå bortgåtte Kari Grimnes gjorde en stor jobb for å bygge opp avdelingen. Flere mener at det ikke er tvil om at dette er "Norges absolutt beste bokhandel hva kunnskap, utvalg, mangfold og størrelse angår".

En liten underskriftskampanje ligger til grunn for nomineringen av Bislet Bok, hvor forfattere fra både Bislet og andre områder av Oslo og landet har signert. Det personlige engasjementet fra eieren blir dratt fram som en av styrkene til sjappa, samt at det er mulig å få til godt utvalg og bredde i litteraturen også på lite areal: Prisnivå og utvalg er noe av det som blir trekt fram i Theresesgates eneste bokhandle. Butikken er "hverken et billigtorg eller en jålebukk". Bislet bok viser at man kan klare seg på liten plass, og ha et bredt utvalg på lite rom. Å gi prisen til Bislet Bok vil være å løfte fram en utdødende type bokhandel: Den som både har en liten abonnementsordning, og har bredde på liten plass. Den blir drevet av ei dame som, i følge innsenderene, ikke tenker på bøker som ferskvare. Bislet Bok kan kanskje beskrives som en tett, liten rubiks kube med gamle og nye bøker i fargerik blanding. Før kunngjøringsdagen skal vi ta enda nærmere titt på de nominerte, og skal gå inn i butikker som er som gåter, mellom uendelig mange myter.  Bildet: En av de beste butikkene uansett sjanger eller plass: Smekkleysa Bad Taste Record Store i Laugagata, Reykjavik. Her selges også bøker og andre trykksaker.