De andre bestselgerlistene

En bestselgerliste er ikke en bestselgerliste. Nå produserer Bokhandlerforeningen også lister over ny, norsk skjønnlitteratur. Ikke prisreduserte titler, ikke oversatte bøker. Les mer for å se hvem som er de egentlige bestselgerene i norsk litteratur:

Bestselgerlisten til Bokhandlerforeningen er hett lesestoff for forleggere og forfattere. Hver fredag er denne listen til sorg eller glede for forleggere som er særlig sårbare for oppgang eller nedgang i salg av sine litterære hits. Listen blir ofte tatt til kontigent for en status i norsk litteratur. Det har vært en liste for skjønnlitteratur, en for generell litteratur, og en for pocket. Problemet med listene har midlertid vært at de er for både norsk og oversatt litteratur, og inkluderer både eldre og ny litteratur. Prisnedsatte bøker kan også gå rett inn på listene. Fram til jul gjør Bokhandlerforeningen midlertid et forsøk: De lager lister som bare viser ny, norsk litteratur. Foreløpig må man be spesifikt om å få listen. Men hvis man heier nok på en sånn type liste, kan det forhåpentligvis også bli noe lettere tilgjengelig. Og for DnF-medlemmer er denne listen verdt å ønske seg også etter jul. En av de som gjør det, er Lars Mytting. Han har de siste ukene ligget på toppen av lista for "generell litteratur". Sakprosaboka "Hel ved" selger bedre enn både "Åge"-boka til Ole Jacob Hoel, og klassikeren Hvem Hva Hvor.
– Jeg har forstått det som at du gav Bokhandlerforeningen det rådet å lage en liste for bare norsk litteratur. Hva betyr det å få en sånn liste?
– De fleste av oss skriver jo for evigheten og ikke for listene, men jeg mener at det kan være artig å ha med «Den norske lista» som et supplement, og en realitetsorientering, sier Mytting, som gav ut to skjønnlitterære bøker før han debuterte som sakprosaforfatter tidligere i år.
Hvorfor det?
– Det vil gi flere følelsen av å være med. De vanlige listene domineres jo av bøker som er oversatt, og av fjorårsbøker til nedsatt pris, slik at listene ikke viser det fulle bildet av interessen for norsk samtidslitteratur. Men det er nok viktig at vi får se lista gjennom hele året, og ikke bare i de store salgssesongene, fordi mange kjøper sikre kort – storselgere av etablerte forfattere, når de gir gaver. Faktisk tror jeg at lista gjennom året vil vise noen sunnhetstegn på at norske lesere faktisk kjøper en del smal, eller ihvertfall halvsmal, samtidslitteratur, sier Mytting. Den nye listen presenterer flere nyheter, og
Det viser fram nyhetene til leserne, gir flere oppseilende forfattere følelsen av å være med, samtidig som det gir forfattere og forlag en realitetsorientering – på godt og vondt. Hvis dere begynner å gjengi den, kan det godt hende at de fortsetter med denne lista istedet for å ha den bare fram til jul.

Norsk skjønnlitteratur uke 47

13 Cecilie Theiste-Bratli Fristende lavkarbo Lille måne
14 Oddgeir Bruaset Det veglause folket i Rogaland Genesis
15 Marius Holmsen Maria og pappa Juritzen