De beste bokhandlerene

photo_books

Kåringen skjer på bakgrunn av innmeldte forslag fra forfattere i Den norske Forfatterforening. Ut fra nominasjonene lager styret i foreningen en kortliste. Styret vektlegger gjerne ulike kriterier hvert år. I fjor vant Bislet Bok, blant annet fordi Bøkene i bokhandelen er plassert nær sagt overalt i butikkrommet; det er knapt annet enn bøker å se. Det som er av "gaveartikler" har ingen framtredende plass, her er det bøkene som er i høysetet..

I 2010 var distriktsaspektet ikke ubetydelig; Perstølen Libris i Ål ble av flere holdt fram som et senter av geniun litteraturglede. En av de som stemte på bokhandelen ga denne grunnen: Entusiastiske seljarar, stort utvalg, oppdaterte ansatte, kjærleik til bøker. Heldigvis finnes det adskillige bokhandlere å beskrive i oppløftende ordelag. Også i år har forfattere og andre lesende sendt inn nominasjoner med tilhørende grunngivinger. Også i år har styret i DnF gått gjennom alle nominasjonene, telt stemmer og vurdert grunngivinger, og selv stemt og diskutert seg fram til en kortliste. Vi vil i det følgende gi korte presentasjoner av hver av bokhandlerne. Vinneren blir annonsert under DnFs Julemarked på Litteraturhuset i desember. Årets nominerte er:

Brattvåg Bok og Papir (Brattvåg, Sunnmøre)
I Miljøgata på Brattvåg finner du
Brattvåg Bok og Papir.
Og Brattvåg finner du hvis du kjører fra Ålesund, gjennom det kommersielle området Moa og Spjekavik, og litt videre mot sørøst. I god avstand fra sunnmørshovedstaden, og veldig avstand fra de norske storbyene, der ligger altså bokhandelen som kan lokke med "originale blekkpatroner" og litteraturarrangementer. Åse Sundnes Løken svarer på vegne av bokhandelen sin:

– Hvorfor driver du bokhandel?
– Vi driver bokhandel fordi det er en lidenskap, en livsstil og en hobby.

Hva gjør din bokhandel til en av Norges beste?
– Vi er en bokhandel i en liten bygd som ønsker å presentere et godt utvalg av bøker for våre kunder.  Vi har også et eget forlag som gir ut lokale bøker som ingen andre ser muligheter i å utgi.

– Hvilken rolle synes du at bokhandlere skal spille i formidlingen av litteratur?
– Bokhandlerne bør være en møteplass og et utstillingsvindu hvor man kan presentere bøkene slik at kundene kan få se, lese og bla i dem. Samtidig tror vi at den kompetansen, lidenskapen og engasjementet som bokhandlerne representerer bidrar til å løfte fram nye forfattere og å skape leselyst og leseglede hos både unge og eldre lesere.

Audiatur Bokhandel (internett)/ House of Foundation (fysisk utsalg i Moss).
Audiatur bokhandel er nominert for tredje gang. I år, som i fjor, er de nominert for hele spekteret av aktiviteter; for nettbokhandelen sin, den fysiske bokhandelen i Moss, og for sin utvidede rolle i litteraturmiljøet. Audiatur er blant annet en litteraturfestival og en rekke formidlingsarrangementer. Vi har spurt daglig leder av House of Foundation, Martin M. Sørhaug noen spørsmå (spørsmål som vi også har gitt de andre bokhandlerne mulighet til å svare på, følg med, følg med!):

– Hvorfor driver du bokhandel?
– Audiatur bokhandel ble etablert for å fylle et tomrom, en funksjon og for å eksemplifisere et korrektiv. I en tid da den nyskapende, seriøse og kritiske litteraturen og faglitteraturen marginaliseres og er i ferd med å forsvinne helt fra landets bokhandlere – da spesielt i distriktene, men også etter hvert i de store byene – mener vi at et initiativ som dette fungerer som en veileder som motarbeider denne tendensen

– Hva gjør din bokhandel til en av Norges beste?
– Audiatur er et idealistisk prosjekt og drives frem av en kjærlighet til litteraturen. Vi setter med andre ord litteraturen først. I tillegg sitter arbeidsgruppen på en meget høy faglig kompetanse og bruker energi på å formidle litteratur som ellers er lite synlig i bokhandlere og i media.

– Hvilke kvaliteter mener du at den beste bokhandelen skal ha?
– Tilgjengelighet og formidling står side ved side. Og i formidlingsaspektet ligger bokhandlerens verdi i essens. Audiatur startet opp som en festival og er et prosjekt drevet frem av en vilje til formidling. I skrivende stund er to festivaler tilknyttet driften av bokhandelen, Audiatur – Festival for ny poesi i Bergen og Møllebyen Litteraturfestival i Moss, hvor bokhandelen har sin fysiske utsalgssted. To forlag er også tilknyttet, Audiatur i Bergen og H//O//F i Moss. Endelig er bokhandelen i Moss en av landets mest levende litteraturscener.

På nettbokhandelen gjør vi en rekke redaksjonelle grep. Vi anbefaler selv, henter inn gjesteredaktører som anbefaler bøker for oss og bestiller også lengre omtaler som vi publiserer på nett.

Gravdahl Bokhandel (Lillehammer)
Det er bare noen år siden Gravdahls filial i Hamar ble tildelt prisen som årets bokhandel. I år er det deres utsalg i Lillehammer som er nominert.

– Hvorfor driver du bokhandel?
– Fordi vi er genuint interessert i litteratur! Og ikke minst litteraturformidling. Det mest givende i løpet av en arbeidsdag er møtene med kunder. Å få diskutere litteratur med dem, anbefale bøker til kunden selv, eller hvis de skal kjøpe en gave.

– Hva gjør din bokhandel til en av norges beste?
– Det føles nå pussig å skulle svare på det selv … Jeg håper jo det spiller inn at vi setter kundene og bøkene i fokus. Et bredt utvalg og engasjerte, kunnskapsrike medarbeidere er det jeg vil kalle grunnmuren hos oss.

– En vesentlig rolle! Ved siden av bibliotekene, er kanskje bokhandelen den viktigste arenaen for litteraturformidling. Man kan lese gode anmeldelser og litterære tidsskrift, men likevel vil det komme en ekstra dimensjon inn i møtet med andre litteraturinteresserte. Også er det kanskje lettere for en bokhandler enn en litteraturanmelder å koble en bok til andre av samme sjanger eller kvalitet, så kunden får flere lesetips?

– Det som er helt sikkert, er vel at en bokhandler kan supplere litteraturanmelderens boktips, og at de to vil gi ulike former for formidling!

Rødsand Libris Svolvær
Libris i Svolvær er nominert blant annet for sine regelmessige formidlingsarrangementer, og fordi de kombinerer et utvalg av bøkene "man må ha", med lokale bøker.