Den norske Forfatterforeningens medlemsmøte 14.11.08

middag

På Forfatterforeningens medlemsmøte var e-boka det nye store: Fem foredragsholdere snakket om inngangen til det digitale bokmarkedet. Jarle Savio fra plateselskapet EMI fortalte om musikkbransjens helomvending, fra det å bruke kopisperrer som "fornærmet lytteren" til det å nærme seg markedet gjennom blogger og nettsamfunn som Facebook og MySpace. Vi forsto budskapet, utenkelig for ti år siden: Lytteren is king.

Tekst og foto: Cornelius Jakhelln.

Forfatter Jan Melum, andre innleder, fortalte om sin overgang fra Gyldendal til det lille forlaget Publicom. Melum begrunnet sitt valg med at hans nye forlag jobber for forfatteren, og at fraværet av normalkontrakten kunne gi bedre økonomiske betingelser. Han uttrykte bekymring for at forlagsbransjens store "Bukkene Bruse" kjøper opp all konkurranse, bare den blir truende nok, så som forlaget Spektrum. Høyskoleforlaget og Fagbokforlaget, derimot, har så langt holdt stand mot oppkjøpspresset. Punchline: "Konserner hater konkurranse". Deretter berettet Audun Lindholm, redaktør for Vagant og eier av forlaget Gasspedal, om sin litterære geriljavirksomhet, gjennom initiativer som nettbokhandelen Audiatur, poesifestivalen med samme navn, samt arrangementet Tekstallianse, som i august i år samlet småforlag og litterære undergrunnsaktører fra hele verden. Representanten for det svenske selskapet Storytel presenterte sitt innovative lydbokkonsept, som tilbyr lydbøker gjennom streaming – dette vil si at lytteren slipper å bale med en mengde cd’er (Lars Saabye Christensens roman "Halvbroren" teller 22 cd’er, for å ta et eksempel), men i stedet kan ringe opp Storytels bibliotek og lytte til bøkene derfra. Tjenesten betales med en fast månedsavgift, som gir tilgang til alle Storytels lydbøker, og koster ingen tellerskritt. Kunden kan også lytte til bøkene over pc, og innrette sitt eget lydboksbibliotek. Femte og siste innleder, Nina Refseth,. tidligere forlagssjef i Samlaget og direktør for Filminstituttet, forårsaket adskillig mumling i krokene med sitt innlegg. "Offentligheten fortjener at man tenker over hva man utgir," hevdet Refseth, og understreket viktigheten av kapital og leserkompetanse når man starter forlag. Refseths innlegg var altså egnet til å helle kaldt vann i blodet på de tusen ivrige selvforleggere der ute, da et forlag bør ha som "ambisjon å nå ut til flest mulig" – som kjent ikke så lett om man selv skal skrive, redigere, korrekturlese, formgi, trykke, finansiere og promovere en bok fra en hybel på Hovseter.

Kveldens middag forløp i gemyttlige former. Aril Stubhaug ønsket velkommen til bords. Etter hovedretten foretok Ragnhild Magerøy (f. 1920) en spontan diktopplesning fra mikrofonen – hun hadde aldri fått utgitt diktene sine, sa hun, og ville nå lese opp ett før det ble for sent.

Cornelius Jakhelln