Den vanskelege andreprisen

© Drammen Kommune

Triztan Vindtorn poesipris har vore arbeidd for av eldsjeler gjennom fleire år, og vart endeleg gitt ut for første gong i fjor. Prisen er ein måte å halde ved like minnet om poeten Triztan Vindtorn, og gjere stas på dei sterke, nolevande poetane våre. Vindtorn gjekk bort i 2009, og var rekna som ein av av dei framste lyrikarane våre. Ein surrealist, som forlaget hans, Aschehoug, skildrar som "med egenartet evne til å hente opp av fantasiens dyp de utroligste forestillinger og bilder. Men under denne formen vil leseren gjenkjenne sin egen virkelighet, så vel de psykiske bevegelser i sitt indre som de store begivenheter i sin utenverden: kulturen, politikken, naturen og universet.

Vindtorn skrev atskillige bøker fra debuten i 1970, og et bredt utvalg foreligger i samlingen "På fantasiens barrikader" (2002). Til hans diktsamlinger hører "Å skjøte en regnbue" (2003), "Skriften bak speilet" (2005), dobbeltutgivelsen med to verker i samme bok: "Slik trær føder barn/Baksideportretter" (2006), "Jeg kan høre din hånd synge" (2007) og "Sirkus for usynlige elefanter" (2008).

Forfatteren var også godt kjent blant publikum for sine mange opptredener og performances."

Prisen er eit spleiselag mellom DnF, Aschehoug og Drammen kommune, og vart i fjor gitt til Terje Dragset. Diktaren, som er mykje kjent for diktsamlinga Bella Blu, fekk, på Poesiens Dag 2013 (21. mars) 75000 kroner, og eit poetisk og musikalsk show. På den same datoen, på Poesiens Dag 2014, blir prisen delt ut igjen. I år som i fjor, blir det framsyning i teateret- til ære for poesien, og for den som får Triztan Vindtorn Poesipris 2014. Skuespillerne Bjarte Hjelmeland og Henrik Mestad står for "ein poetisk-musikalsk festkveld".

Framsyninga og prisutdelinga skjer i Drammen Teater, og er ope for alle. Billettar kan ein kjøpe gjennom teateret sin nettstad.

På nettstaden til Drammen Kommune kan ein lese mellom anna dette:

”En poetisk aften” gjenforener de to prisbelønte skuespillerne på scenen for første gang på nærmere 15 år. Begge gikk direkte fra Teaterhøgkolen til fast ansettelse på Nasjonaltheatret i 1991, og utover 90-tallet stod de på scenen sammen i en rekke forestillinger og i TV-serien ”Vestavind”. Siden millenniumskiftet har de vært opptatt på hver sin kant med ulike oppgaver på scene, film og TV. Kvelden i Drammens Teater blir en svært eksklusiv og ”one night only” gjenforening av skuespillerne.

Hauge, Bye og Prøysen

Triztan Vindtorns Poesipris 2014 blir utdelt under forestillingen, som skjer på Verdens Poesidag. Bjarte Hjelmeland og Henrik Mestad gir oss en spesiallaget forestilling, der vi får oppleve alt fra sangtekster til dikt fra poesiens mangfoldige verden. De tar oss med på en poetisk reise, som skal vise oss poesiens betydning, alvor og glede. Forestillingen inneholder også utdrag fra suksessforestillingen "Den andre mannen i meg" av Henrik Mestad basert på Olav H. Hauges dagbøker. «Hjertemedisin – Henrik Mestad i sin hittil beste rolle» skrev Aftenposten om forestillingen som formidler de voldsomme kreftene som preget Hauges liv og dikteriske univers. Bjarte Hjelmeland byr på sin prisbelønte fremføring av Henrik Ibsens dramatiske dikt “Terje Vigen”. Skuespillerne henter også fram repertoar fra den poetisk-musikalske forestillingen "Trist og fint", som de to lagde for Nationaltheatret i 1998. Det blir folketoner og viser, og vi får høre tekster av ulike poeter, som blant andet Erik Bye, Olaf Bull, Tarjei Vesaas og Alf Prøysen.

Under prisutdelingen vil vi få oppleve Drammens egen slam-poet Fredrik Høyer fremføre sitt dikt skrevet til forestillingen og poesiprisen. Og ikke minst: Det blir presentasjon av Ida Marie Browns nye biografi om Triztan Vindtorn Jeg løper fra meg selv!