DnF: Løslat Aslı Erdoğan!

asli_edogan

Den 16. august ble forfatteren og menneskerettighetsaktivisten Aslı Erdoğan arrestert sammen med 22 andre journalister og ansatte i den kurdiske avisa Özgür Gündem. Avisa beskyldes for å «drive propaganda for Kurdistans arbeiderparti (PKK)» og for å «opptre som en publikasjon for den væpnede terrororganisasjonen». Erdogan sitter nå i fengsel siktet for terrorvirksomhet. Advokaten hennes har anket fengslingen og venter på en domsavsigelse, men sier det kan ta opptil en måned. Forholdene i varetektsfengselet der hun sitter er mildt sagt uverdige.

Aslı Erdoğan regnes som et av den tyrkiske samtidslitteraturens fremste navn. Tre av romanene hennes – Byen med den røde kappa (2004), Den mirakuløse mandarin (2010) og Steinbygningen (2013) – er utgitt på norsk av Gyldendal. Hun er tidligere fribyforfatter i Krakow. Erdogan mottok i 2013 Ord i Grenseland-prisen og har gjestet Norge flere ganger. Hun er en kompromissløs forkjemper for ytringsfriheten og en uredd menneskerettsaktivist. For disse fredelige ytringene betaler hun nå en høy pris.

På PEN Internationals nettsider ligger det et opprop til Tyrkias president som vi oppfordrer alle å signere:

Styret i Den norske Forfatterforening