DnFere på topp

image002

Bokhandlerforeningen publiserer hver fredag «boklista»; en oversikt over bestselgende bøker fra norske bokhandlere. Foreningen skiller mellom skjønnlitteratur for barn og for voksne, mykpermbøker, og «generell litteratur», som er bøker som ikke er skjønnlitteratur. I listene blir det midlertid ikke skilt mellom utenlandsk – og norsk litteratur, og eldre og nyere bøker. Eldre bøker hvis fastprisperiode er over, eller bøker fra forlag som ikke forholder seg til fastprissystemet kan ha fordeler på en slik liste. Men dette til tross, toppes listene nå og da titler av ny, norsk litteratur som selges til fastpris. Tom Egelands siste bok, Nostradamus Testamente, er et ferskt eksempel. Den lå som nummer 1 forrige uke, og er i dag på femteplass. Jo Nesbøs Gjenferd lå øverst da den kom ut i fjor, og er nå, etter at fastprisperioden er over, tilbake øverst på listen. Lars Myttings Hel har hatt en liknende bevegelse: den klarte også å konkurrere ut billigere bøker og toppet listen for generell litteratur da den nettopp hadde kommet ut. Det var i fjor. Nå er også dennes fastprisperiode gått ut, og topplassen gjenvunnet på listen. (Fra Bokhandlerforeningen, foreligger følgende kildegrunnlagsutsagn: Boklisten er utarbeidet av Den norske Bokhandlerforening. Salgsstatistikk er hentet fra følgende bedrifter: Ark Bokhandel (103 butikker), Notabene (147 butikker), Norli (54 butikker), Libris (102 av 111 butikker), Fri Bokhandel (22 av 106 butikker), Tanum (17 butikker), Haugen Bok og Akademisk Kvarter. Bokdata fra Den norske Bokdatabasen AS.
Listene inkluderer kun titler som ikke overstiger mer enn 80 prosent salg via en kjede. Listen utgis en gang i uken. Lister: Mestselgende skjønnlitteratur, norsk og oversatt, utgitt 2011-2012. Mestselgende generell litteratur, norsk og oversatt, utgitt 2011-2012. Mestselgende pocket- og billigbøker, norsk og oversatt, utgitt 2011-2012.)