Etterlyser e-bøker på Mammut

Kvalshaug er forundret over at det i 2013 fortsatt ikke finnes e-bøker på Mammut.   Det er NRK.no som skriver om denne saken.   …

uten_navn

Det er NRK.no som skriver om denne saken.

– Det er veldig forbausende, sier Kvalshaug til NRK. – Jeg har før skrevet om en intens uvilje i bokbransjen til å ville lykkes med e-bøker siden det er i papir pengene ligger. Dette bekrefter kanskje den påstanden? Etter to år med e-bøker og en skjønnmaling av situasjonen, burde e-bøkene vært der. Gjennom Mammut kunne bokbransjen introdusert forfatterskap elektronisk og lært det norske folk å kjøpe e-bøker, sier Kvalshaug.

Ifølge NRK.no påpeker Gyldendals Bjarne Buset at Mammut er en arena der man selger restopplaget av papirbøker man ikke har fått sluttsolgt på annen måte.

– E-bøker får per definisjon ikke noe restopplag. Derfor syns jeg ikke koplingen mellom de to er særlig naturlig, sier Bjarne Buset. – For den som følger med på e-boktilbudene i Norge, er det for øvrig nærmest permanent "e-bokmammut" nå, fordi nettbokhandlerne slåss om kundene, sier Bjarne Buset i Gyldendal.

Likevel er det håp for dem som ønsker seg e-bøker på billigsalg:

– E-bøkene finner du enkelt på bokhandlernes nettsider, side om side med Mammutbøkene, sier Anne Schiøtz, rådgiver i Bokhandlerforeningen. Schiøtz tror det bare er et tidsspørsmål om når vi får e-bøker med i Mammut-salget.

– Med det gode utvalget av e-bøker som etter hvert finnes, vil e-bøker snart bli en naturlig del av Mammutsalget. I år har vi valgt å fokusere på å skape en best mulig opplevelse for alle de tusener boklesere som besøker mammutsalget i butikk, samtidig som vi har lansert egen mobil-app som gjør det raskt og enkelt å finne alle bøkene på nett.

Hun er optimistisk når det gjelder fremtidens Mammut.

– Mammutsalget er en viktig arena for å oppdage ny litteratur og ikke minst gjøre et kupp eller to. Ganske sikkert vil du også snart finne elektroniske mammuter, sier Anne Schiøtz til NRK.no.

Kristenn Einarsson i Forleggerforeningen tror det kan bli aktuelt med e-bøker på Mammut allerede neste år.

– De første e-bøkene kom i 2011 og disse kom først på salg 1. mai 2012. Vi bør bok ha et noe større utvalg å velge i, før vi begynner med Mammut. Kanskje neste år? sier Kristenn Einarsson.

Les reportasjen i sin helhet hos NRK: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.10917388