Fikk du bøker til jul i fjor?

Tirsdag denne uka hadde NRK 2 sesongpremiere på "Bokprogrammet". "Berømmelsens Pris" var blant tema. Og apropos pris: På denne tiden for to år siden, besøkte Bokprogrammet et kriserammet Island. Landet var et nyslått konkursbo. Men en industri lå ikke brakk. Bokindustrien var levende som før. Trykkeriene rullet og gikk. Konklusjonen fra programlederen var denne: I en tid hvor alt annet var mørkt og traurig, ble litteraturen en trøst og en plass å flykte til. Hva er forholdet mellom den pågående "finanskrisen" der ute i verden, og farten i bokmarkedet? Bransjebladet "The Bookseller" kunne nylig legge fram statistikk for julesalget i det britiske markedet. Det viste en markant nedgang i salget av bøker før jul i 2010, i forhold til årene før. The Booksellser konkluderer: "Julesalget av litteratur reflekterer tilfrysningen i markedet generelt".
Tallenes tale er slik: En nedgang på 3, 6% i forhold til det normalt antall solgte bøker i Storbrittania i desember. Tilsvarende tall for USA og Tyskland skal ha vært hhv 8 og 6%. Den Norske Bokhandlerforeningen har ikke salgstall fra norske bokhandlere. Men de kan vise statistikk over bokhandelens innkjøp for hver måned. I desember 2010 kjøpte bokhandlerne inn bøker for 1786 millioner kroner. Dette er en nedgang på -2 % i forhold til året før, men er 200 millioner mer enn i november 2010. I følge www.bokhandlerforeningen.no, viser tallene innkjøp fra Sentraldistribusjonen (SD) og Forlagsentralen (FS), og skal omfatte samtlige bokhandler og i snitt 70-80 % av innkjøpene til den enkelte bokhandel. Elin Øy fra Bokhandlerforeningen forklarer hvordan man skal forstå og lese tallene fra hjemmesiden deres:
– De gir ikke samme bilde som salg ut av butikk ville gjort. Vi har salg i antall på tittelnivå – men det gir heller ikke riktig bilde, sier Øy.