Flere forlag klare med app-bøker

Flere norske forlag er i full gang med planleggingen av såkalte app-bøker. Det melder Bok og samfunn. Cappelen Damm, Piratforlaget, NRK Aktivum og Aschehoug samarbeider med utviklingsselskapet Paragallo og tilbyr om kort tid flere titler på Apples appstore. Piratforlaget lanserer i midten av desember romanen “Flimmer” av Anne Holt som app, mens Aschehoug satser på “Sirkelens ende” av Tom Egeland. Cappelen Damm og NRK Aktivum samarbeider om bokapplikasjonen “Storm og jentungen”, basert på tv-serien Blåfjell. Sistnevnte er den mest avanserte appen, og er en høytlesningsbok som tar i bruk både tekst, lyd og levende bilder.
– Vi har fulgt med på app-markedet lenge, og jobbet med dette konseptet det siste året. Å publisere applikasjoner er temmelig omfattende, og vi har jobbet med å standardisere teknologien slik at det blir enklere og billigere for forlagene å gi ut bøker som applikasjoner, sier Fred Stave, daglig leder i Paragallo, til Bok og samfunn.
Selskapet har utviklet et konsept de kaller AppBoka og som er en standaridsert applikasjon hvor man kan putte inn e-bøker, lydbøker og såkalte hybridbøker. En hybridbok er et mer multimedialt produkt hvor man benytter både tekst, lyd og levende bilder til å skape en ny type bokopplevelse.
– Tror du bokapplikasjoner vil kunne ha et eget liv, ved siden av selvstendige e-bokløsninger som iBooks og Kindle?
– E-bøker man får tilgang til gjennom tjenestene du nevner, er standard tekstbøker hvor man i prinsippet har overført den analoge boken til et digitalt format. Applikasjoner gir helt andre muligheter for å lage hybridbøker og helt nye typer bokprodukter. Her ser jeg et stort potensiale i app-markedet. Romanene til Tom Egeland og Anne Holt i app-format vil gi en del tilleggsmateriale i form av video med forfatterne og annet stoff. Dette gir en merverdi som ikke en vanlig e-bok kan tilby, sier Stave.
Samtidig er Stave klar på at man nå er i en veldig tidlig eksperimentfase, og hvor man må teste ut ulike konsepter for å finne ut mer om markedet.
– Det er interessant å se at en applikasjon som Tambar, utgitt på Gyldendal, er en bestselger på iPad. Det sier noe om potensialet, og at barnesegmentet er et spennende område å satse i. Forlagene vi samarbeider med prøver seg med litt ulike produkter for å høste erfaring, og man kommer til å lære mye underveis om hva som fungerer best i dette markedet. Men forlagene må bruke ressurser på å markedsføre disse nye tjenestene, det er ikke bare å gjøre en app tilgjengelig på appstore, så går resten av seg selv. Man må ha gode markesstrategier for å lykkes, mener Stave.
Les artikkelen i sin helhet på Bok og samfunn: http://www.bokogsamfunn.no/flere-forlag-lanserer-bokapps/