Flest foretrekker bokhandel

16 prosent av bokkjøperne oppgir at de kjøpte sin forrige bok på nettet, viser ny undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for Bokhandlerforeningen i juni 2013….

trine_stensen_lunde

16 prosent av bokkjøperne oppgir at de kjøpte sin forrige bok på nettet, viser ny undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for Bokhandlerforeningen i juni 2013.

– Bøker konkurrerer i stadig sterkere grad med andre varer og leserens bruk av tid. Det viktigste er at folk kjøper bøker, uavhengig om de kjøper det i fysisk bokhandel eller på nett. Nå står vi foran en lang sommer. Lesing er viktig for både av- og påkobling, benytt ferien til å slappe av og nyte bøker, oppfordrer Stensen.

Undersøkelsen viser at 30 prosent tror de kommer til å gjøre mesteparten av bokkjøpene sine på nettet i fremtiden, mot 32 prosent i 2012.

Blant bokkjøpere i alderen 25-39 er det nå 45 prosent (2012:44) som mener de vil gjøre mesteparten av bokkjøpene sine på nettet i fremtiden.

I alderen 25 – 39 finner vi den største andelen av bokkjøperne som faktisk kjøpte boken på nettet, 26 prosent, samme som i 2012.

67 prosent av befolkningen har kjøpt en eller flere bøker siste året, en nedgang på 3 prosentpoeng fra 2012.