Flest handler bøker i bokhandelen

norli_universitetsgata

– For oss er det er ikke enten eller, det er både og. Bokhandelen skal tilby bokleseren et godt utvalg både i fysisk bokhandel og på nett, sier Trine Stensen, administrerende direktør i Bokhandlerforeningen. De aller fleste kjøper fremdeles bøker på papir i butikk, og det skal vi tilby – like mye som vi tilpasser oss nye kanaler og etterspørselen etter e-bøker.

– Boka og lesing konkurrerer om folks tid og oppmerksomhet. I en tid med stadig økt tilgjengelighet til annen underholdning er vi spesielt glade for at andelen som kjøper bøker holder seg stabilt høyt, sier Stensen.

Nøkkeltall
• 70 prosent oppgir å ha kjøpt bøker siste året, tilsvarende 2012.
• 62 prosent oppgir at den forrige boken de kjøpte, kjøpte de i bokhandelen, ett prosentpoeng ned fra 2012.
• 14 prosent oppgir at de kjøpte forrige bok på nettet, ett prosentpoeng ned fra 2012.
• 5 prosent oppgir at den forrige boken de kjøpte (betalte for og lastet ned) var en e-bok, samme som i 2012.
• 57 prosent tror de i fremtiden kommer til å handle i fysisk bokhandel, fire prosentpoeng opp fra 2012.
• 27 prosent mener at de i fremtiden kommer til å handle flesteparten av bøkene sine på nettet, ett prosentpoeng ned fra 2012.

Hvert halvår utfører Ipsos MMI på oppdrag fra Bokhandlerforeningen en undersøkelse av kjøpsvaner for bøker. Undersøkelsen baserer seg på et landsrepresentativt utvalg av befolkningen over 15 år, valgt ut av Ipsos MMI for å representere et tverrsnitt av befolkningen. Undersøkelsen gjennomføres for å kunne følge utviklingstrekk, særlig i bokkjøpernes bruk av handelskanaler. Undersøkelsen for desember 2013 ble gjennomført i uke 50.

Les hele undersøkelsen her: http://www.bokhandlerforeningen.no/8551/Ipsos_MMI_desember_2013_-_Bokkjop_og_handelsskanaler.pdf

Kilde: Bokhandlerforeningen