Forleggerne og forfatterne er enige: Endelig normalkontrakt for nye, norske e-bøker!

Etter måneder med harde forhandlinger er en (foreløpig) normalkontrakt for nye bøker utgitt som e-bøker på plass! 26-30 er «de magiske tallene»: 26 % royalty opp til 800 solgte filer – på «opplag» fra 800 og oppover får vi 30 % royalty. Dette innbærer at en e-bok som koster 200 kroner (eks mva), vil gi forfatteren fra 52 til 60 kroner per solgte fil. Avtalen varer ut 2012. Når denne avtalen utløper, vil foreningene framforhandle en ny avtale på bakgrunn av de erfaringene som er gjort i e-bokmarkedet så langt.

nytt skilt 26 30

– Denne avtalen er resultat av mange kompromisser både fra forfatterne og forleggerne, understreker DnF-leder Anne Oterholm. – For Forfatterforeningen har det vært viktig å bidra til en løsning slik at det kan bli fortgang i det norske e-bokmarkedet, sier hun.

– Vi kjemper imidlertid også mot at norske forfattere skal gå ned i inntekt når bøkene deres selges digitalt, understreker hun, og det har vært en ganske vanskelig kamp.

Forfatterforeningen håper at denne avtalen vil bidra til å at norske e-bøker i stigende grad vil inngå i det nye og spennende digitale markedet.