Fortsatt ingen enighet om lydbok-strømming

Les NRKs sak i sin helhet: https://www.nrk.no/kultur/fremdeles-ikke-_spotify_for-lydboker_-_-forbrukeren-tar-regningen-1.14735382 Det har gått to år siden bokavtalen slo fast at alle forlag skal levere filer til alle strømmeplattformer….

lydbok
  • Les NRKs sak i sin helhet: https://www.nrk.no/kultur/fremdeles-ikke-_spotify_for-lydboker_-_-forbrukeren-tar-regningen-1.14735382

Det har gått to år siden bokavtalen slo fast at alle forlag skal levere filer til alle strømmeplattformer.

– Bokavtalen er krystallklar, slår Trine Stenersen, leder i Bokhandlerforeningen fast, overfor NRK.

Fremdeles forhandler partene.

– Det er åpenbart at det er forbrukerne som taper i sånne tilfeller som dette, slår Stenersen fast. – De må da tegne flere abonnementer for å få tilgang på bredden av litteratur som vi tilbyr i bransjen, utdyper hun.

Men også mange forfattere taper inntekter fordi de i praksis er utestengt fra deler av markedet.

Lydbokforlaget, som eies av Gyldendal og Aschehoug, skriver på sine nettsider at de er Norges største utgiver av lydbøker. De eier også strømmetjenesten Fabel. Forlagssjef Ann-Kristin Vasseljen mener bildet er mer komplekst.

– Nå sitter vi i forhandlinger for å komme dit, men det er helt avgjørende å ivareta lønnsomhet for bransjen, tjenesten, forlag og forfatter, sier hun til NRK.

Ebok.no og deres strømmetjeneste ebokpluss mangler avtale med Cappelen Damm og Lydbokforlaget (som eies av Gyldendal og Aschehoug). Dermed kan de tilby bøker fra flere små og mellomstore forlag, men mangler de største bestselgerne.

– Vi opplever det mer som et krav enn en forhandling, sier daglig leder i Ebok.no Lene Røren. – Vi mener det er kritisk for forfatterne, bransjen og lytterne å få dette på plass, mener Røren.

– Det er jeg enig i, men vi har hele tiden opplevd at vi er i forhandling, svarer forlagssjef i Lydbokforlaget, Ann-Kristin Vasseljen.

Storytel i Norge deleies av Cappelen Damm, de har avtale med mer enn 100 norske utgivere opplyser daglig leder Håkon Havik.

– Det har tatt tid å komme til enighet om betingelser med hvert enkelt forlag, men det er naturlig når nye digitale løsninger etableres, sier Havik.