Fredrik Fasting Torgersen fyller 80 år – og lanserer ny bok

fredrik_fasting_torgersen
«Hvis himmelen – Dikt og fotografier fra Oslos skyggesider på 70-tallet» av Fredrik Fasting Torgersen lanseres torsdag 3. april på Tronsmo bokhandel i Oslo. Thorvald Steen innleder, Torgersen leser dikt og signerer. Arrangementet starter kl 17 og holder på til stengetid kl 18.

Fredrik Fasting Torgersen (f. 1934) debuterte som lyriker på Gyldendal Norsk Forlag i 1972 med boka "Særmelding". Han har gitt ut seks bøker og er medlem av DnF.

I 1958 ble han dømt til livsvarig fengsel for drapet på Rigmor Johnsen. Han har siden kjempet for å få saken gjenopptatt. Mange enkeltforfattere har engasjert seg i Torgersens sak, og det har også vært et tema som har vært oppe på Forfatterforeningens møter. I 2011 ble følgende uttalelse vedtatt av Forfatterforeningens årsmøte:

"En rekke fremtredende forskere ser i dag bevismaterialet som felte Fredrik Fasting Torgersen i 1958 i et helt annet lys enn datidens kunnskap gav grunnlag for. Årsmøtet i Den norske Forfatterforening støtter arbeidet som nedlegges for at forfatteren Fredrik Fasting Torgersen skal få gjenopptatt sin sak. Bevismaterialet må vurderes på nytt ut fra nåtidens sakkyndighet og kompetanse."

En rekke bøker om Torgersen-saken er gitt ut siden 1958. I fjor høst kom boka "Torgersensaken, juks satt i system" av Jan Tennøe ut.

For mer informasjon om lanseringen på Tronsmo bokhandel torsdag: http://www.spredet.no/2014/03/21/torgersen-lansering-3-april/