Frykt for at KI stjeler forfatteres tekster

SV, Venstre og Høyre deler bokbransjens frykt for at forfatteres tekster ulovlig kan brukes til trening av kunstig intelligens. Det skriver Klassekampen.

I forrige uke ble det kjent at danske bøker er blitt brukt til å trene opp kunstig intelligente verktøy (KI), uten at det foreligger en avtale om det. Dansk forfatterforening er bekymret for omfanget.

Les artikkelen i sin helhet hos Klassekampen: https://klassekampen.no/utgave/2023-07-24/onsker-ki-melding

Amerikanske forfattere har gått til søksmål mot selskapene som eier tekstrobotene ChatGPT og Llama for brudd på opphavsretten.

Den norske Forfatterforeningen, Forfatterforbundet og Forleggerforeningen oppfordrer regjeringen til å komme på banen. De etterspør tiltak og reguleringer som sikrer forfatternes opphavsrett i møte med KI.

Kultur- og likestillingsdepartementet skal møte skribentorganisasjonene over sommeren for å diskutere det videre arbeidet med KI og opphavsrett. Regjeringen vurderer om det er nødvendig å styrke gjeldende rett for å takle utfordringene og spørsmålene som KI reiser.