Frykter Amazon som nytt storforlag

Amerikanske og britiske forleggere frykter at den verdensledende nettbokhandelen Amazon har som mål å utkonkurrere tradisjonelle forlag for så å overta deres posisjon selv. Ifølge Klassekampen har trusselen fra verdens største nettbokhandel blitt så åpenbar for amerikanske og britiske forleggere at de bruker bokbransjeblogger og -nettsteder for å omtale den økende konkurransen fra Amazon i harde ordelag. På bloggen Futurebook, som drives i samarbeid med bransjetidsskriftet Bookseller, finnes en artikkel med tittelen «If Amazon really are going to kill publishers, what can they do about it?». Artikkelen ble publisert for en ukes tid siden og er siden blitt hyppig delt og diskutert blant bransjefolk.

Forleggerne påpeker flere punkter i Amazons strategi: Den enormt lave prisingen av e-bøker. De enormt høye forskuddene til kjendiser med bokplaner. Motviljen mot å samarbeide med forlagene om utvikling, pris og markedsføring av e-bøker. I sum frykter de at Amazons strategi er å konkurrere forlagene i senk, for deretter å overta forlagenes gamle rolle.

Russell Grandinetti, en av Amazons ledere, har sagt følgende om framtiden: – Det er bare forfatteren og leseren som er uerstattelig i litteraturens verdikjede. De som er imellom de to vil enten vinne eller tape stort.

Les Klassekampens reportasje her: http://klassekampen.no/59860/article/item/null/amazonangst-i-forlagene