Frykter Spotifys inntog i bokbransjen

Spotify tilbyr nå over 150.000 engelskspråklige lydbøker. Det nordiske markedet kan stå for tur, tror forsker.

Det er Klassekampen som skriver om utviklingen. Les saken i sin helhet her: https://klassekampen.no/artikkel/2023-10-18/ruster-seg-til-lydbok-krig

Spotify er verdens mest brukte strømmetjeneste for musikk. De siste årene har Spotify satset stort på lydbøker. Nylig ble abonnenter i Storbritannia og Australia tilbudt 15 timers gratis lydboklytting i måneden. – Spotify ønsker å bli verdens største lydplattform, og satsingen på lydbøker er en del av denne ambisjonen, sier medieforsker Håvard Kiberg til Klassekampen.

Den britiske forfatterforeningen The Society of Authors er bekymret. De er ikke blitt rådspurt i spørsmål om lisenser og opphavsrett.

I fjor varslet musikkstrømmegiganten Spotify en ny satsing på lydbøker. I begynnelsen av oktober i år ble det kjent at strømmetjenestens abonnenter i Storbritannia og Australia tilbys 15 timers gratis lydboklytting i måneden – og de kan velge fra en base bestående av 150.000 boktitler. USA står for tur.

Håvard Kiberg, stipendiat ved Høyskolen Kristiania, tror Spotify er i ferd med å bevege seg mot andre felt, som lydbøker, for å få en konkurransefordel. – Jeg tolker dette også som en måte å ta eierskap over innholdet de distribuerer. Spotify har allerede spilt inn flere litterære klassikere på nytt, som «Frankenstein», «Jane Eyre» og Harry Potter-bøkene, og gjort dem tilgjengelige på tjenesten sin, sier Kiberg til KK og legger til: – Man kan også se for seg at de begynner å produsere og distribuere egne lydbøker.

Førsteamanuensis Terje Colbjørnsen ved Oslomet har i en årrekke forsket på digitaliseringen av bokbransjen. Han er ikke overrasket over at Spotify nå sjøsetter en fornyet satsing på lydbokmarkedet. I fjor sommer bladde selskapet opp over 1,3 milliarder kroner for det amerikanske selskapet Findaway, en kjent distributør av lydbøker. – Dette har vært i kjømda en stund. Spotify er et selskap som ønsker å posisjonere seg som en tjeneste med et stort lydtilbud, og da er dette et logisk steg, sier han til Klassekampen. Colbjørnsen tror Spotify har en ambisjon om å også komme inn på det nordiske bokstrømmemarkedet. Det er ikke Storytel som er Spotifys hovedkonkurrent i lydbokmarkedet, men Amazon og selskapets lydboktjeneste Audible.

Samtidig påvirkes Storytel av Spotifys satsing på lydbøker: Da det ble kjent at Spotify skulle tilby 15 timers lytting på lydbøker, falt Storytel-aksjen med 18 prosent på Stockholm-børsen, skriver Klassekampen. Colbjørnsen mener det ikke er usannsynlig at Spotify vurderer et oppkjøp av Storytel – særlig nå som børsverdien er i underkant av to milliarder svenske kroner.

Ole Werring, direktør i Storytel Norge, mener Spotifys nye tilbud til abonnentene på det engelskspråklige markedet er en bekreftelse på at lydbokmarkedet vokser og er attraktivt. «Jeg tenker det er positivt for lydbokindustrien som helhet, og at et økt fokus på lydbøker vil være med på å åpne markedet for enda flere kunder», skriver Werring i en tekstmelding til Klassekampen.