I det samme intervjuet lekket Johnsen en drøm om å jobbe som forfatter (igjen). 41-åringen, som har kommer fra Nes i Hedmark, men har bodd på Smestad og Botswana før hun studerte på Blindern og på Lillehammer, har nok flere bøker å skrive. Hun har ikke gitt ut bøker siden andreboka White Man, som fikk en panegyrisk mottakelse. Men det har også filmene til Johnsen fått. Selv om Johnsen egentlig ville skrive, har hun fått mye støtte for regiarbeidet sitt, og har altså fortsatt å jobbe med film. Skryt til tross, før filmvisningen i Colosseum i går, var det en ydmyk Johnsen som hentet fram medarbeiderne sine til scenen:
– Gjør jeg det rett nå? spurte Johnsen mens hun delte ut roser til alle.
Til Dagsavisen i sommer sa Johnsen at hun følte seg modig fordi hun har lagd denne filmen:
– Hva står på spill?
– Jeg har jobbet intuitivt, har bilder i hodet som jeg ikke lager selv, som jeg ikke vet hvor kommer fra. Det er også, hva skal man kalle det, nedarvede, mytiske forestillinger. Drømmen om paradis, og naturen, sa Johnsen.
Jo, da: I manus til Uskyld figurerte symbolsterke plasser og rekvisitter som hentet fra Tarjei Vesaas eller Askildsen. Tre, elv, stein, melk, geiter, stormer og tordenregn, rådyr, barn, mann og kvinne:I realiseringen av manus, filmen som ble vist i går, var elementene fra manus forsterket av håndholdte kamera, zooming og panorering, det går tett, tett på, og høyt opp over trekronene.