Grafilldiplom til Øystein Vidnes

munter

Fjorårets beste bokdesign og omslagsillustrasjoner har blitt hedret av Grafill. Kunst og formgivingskollektivet Yokoland dominerte pristildelingene, og fikk blant annet prisen for beste omslagsillustrasjon for Stockholm sier av Victoria Durnak (Flamme Forlag), for design av Dugnad av Paal Bjelke Andersen (FF), og pocketbokserien Gammel Flamme (FF). Men blant de mange prisene var det et DnF-medlem på listen over hedrede formgivere. Øystein Vidnes (f. 1976) er forfatter, forlagsredaktør og formgiver. Han har gitt ut to romaner på Den Norske Samlaget. Forlaget er også en av oppdragsgiverne hans for omslagsarbeid. Blant bøker som han har vært med på å formgi, er Globaliseringsboka av Terese Grøtan, Trisyn av Cornelius Jackhelln, samt en rekke eksemplar av forlagskatalogen Årets Bøker. Men diplomen fra Grafill var for hans samarbeid med Lars Fiske for boka Muntergang av fjorårsdebutant Atle Berge.