Gratis seminar om Tyrkia

Litteraturhuset i Oslo, Amalie Skram Norsk PEN og Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening (NFF) har lenge fulgt utviklingen av menneskerettigheter og ytringsfrihet i Tyrkia.   De…

istanbul_panorama_and_skyline

Litteraturhuset i Oslo, Amalie Skram

Norsk PEN og Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening (NFF) har lenge fulgt utviklingen av menneskerettigheter og ytringsfrihet i Tyrkia.   De siste par årene har vært spesielt dramatiske – flere titalls skribenter, journalister ble arrestert høsten 2011 – og kuliminerte i sommer med omfattende demonstrasjoner i Istanbul og andre tyrkiske byer. Alle som har arbeidet med eller vært opptatt av ytringsfriheten i Tyrkia vet at dette er et langsiktig og komplisert arbeid.  Norsk PEN og NFF har derfor invitert fire tyrkiske skribenter til Oslo for å bidra til å hjelpe oss med å forstå utviklingen og den kompliserte situasjonen i Tyrkia.

Zeynep Oral
Oral er en prisbelønnet forfatter, dramatiker og journalist/teaterkritiker som har utgitt 15 bøker (noveller, essays, biografier) og sakprosa innen kvinnesak, menneskerettigheter og kulturelle spørsmål.  Hun er også styremedlem i Tyrkisk PEN som ble satt under politietterforskning i januar i år for å «ha fornærmet den tyrkiske stat».

Busra Ersanli
Professor Busra Ersanlı har arbeidet ved Institutt for statsvitenskap og internasjonale relasjoner ved Marmara University, Istanbul siden 1990.  I oktober 2011 ble Ersanlı arrestert, anklaget for å «lede en ulovlig organisasjon». Hun ble løslatt i påvente av rettssak i juli 2012.

Mustafa Akyol
Akyol er skribent og journalist og beskriver seg selv som en «klassisk liberaler».  Han bidrar med sin faste spalter i to tyrkiske dagsaviser og er kritisk både til «islamsk ekstremisme» og «tyrkisk sekularisme».   Har har deltatt på seminarer på flere universitet og i «tenke-tanker» i USA og Storbritannia innen temaer som islamisme, politikk og tyrkiske problemstillinger.

Zülfü Livanelli
Livaneli er en populær folkemusiker (sanger og komponist), forfatter, avisspaltist og filmregissør.  Han er også en profilert sosialdemokratisk politiker og har sittet en periode i det tyrkiske parlamentet.  Han er mest kjent for å skape fusjoner mellom tyrkisk folkemusikk og samtidsmusikk og hans samarbeid med Mikis Theodorakis er blitt sett på som uttrykk for et ønske om å få slutt på fiendskapet mellom Tyrkia og Hellas.  Han har også vært goodwill-ambassadør for UNESCO siden 1996.

Arrangementet er gratis og åpent for alle!