Halvparten av oss bruker bibliotekene

Halvparten av folket bruker bibliotekene, og utlånstallene øker, viser en undersøkelse som Sentio har laget for Nationen. 51 prosent av de spurte sier at de bruker bibliotekene. 42 prosent av disse sier at de er godt fornøyd med bibliotektilbudet der de bor. – Resultatet stemmer godt med inntrykket vårt. For bare noen år siden lå utlånstallene på landsbasis på 48 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå. Nå ligger det på 52 prosent, sier Norsk Bibliotekforenings leder Svein Arne Tinnesand til Nationen.

Bokhandel (2)

Les artikkelen i sin helhet her: http://www.nationen.no/2011/06/19/nyheter/bibliotek/distriktsbarometer/6709633/

I 2009 hadde bibliotekene over 22 millioner besøkende, skriver NTB. Hvert år låner bibliotekbrukerne over 25 millioner filmer, bøker, plater og annet materiale. Venstre-, SV- og Sp-velgere er de flittigste brukerne av bibliotekene, mens Frp-velgerne er de som i minst grad oppsøker bibliotekene.