Heivollbok har blitt film

bilde_1

følge forlaget (da: Damm), handler boka om Jon, som "bor sammen med pappaen sin i et hus i skogen. Jons mamma døde da han var liten, men hver kveld kommer hun inn til Jon og sier god natt. En kveld kommer hun ikke, og Jon får ikke sove.

Da strekker pappa en tråd fra Jons rom til sitt eget, slik at Jon kan dra i tråden hvis han blir redd. Om natten våkner Jon. Han følger tråden, men den fører ikke inn til pappas rom – den fører Jon ut i mørket, til plankehytten han og pappa har bygget inne i skogen." Allerede her viser Gautvoll evnen til å bygge suspens: en kunst som han i følge anmelderne tok helt ut i boka Før jeg brenner ned fra 2010.

Veldisponert dramaturgi er stoffet som filmer blir laget av. Nå blir Himmelen bak huset en novellefilm. Forfatter og dramatiker Trond Arntzen har vært med på å skrive boka om til filmmanus. Arntzen, som har gitt ut en novellesamling, er til daglig prosjektleder ved kunstnettstedet Trafo.no. Steffan Strandberg regisserer filmen.