Her er årets Lillehammer-program

header

Med fokus på ytringsfrihet, et geografisk dykk ned i samfunnsforhold og litteratur i Russland og Øst-Europa, sterke nordiske forfatterskap, en dose ny, norsk dramatikk, poesi og mat på menyen ønsker vi velkommen til en festival vi håper vil underholde, utfordre og inspirere.

Russland og Øst-Europa
Tidenes dyreste OL ble gjennomført i Sochi i vinter og reaksjonene mot det feministiske punkekollektivet Pussy Riot er bare ett av flere eksempler på overgrep mot ytringsfriheten og den kunstneriske friheten i landet. Hva skjer i Russland, og hva skjer egentlig i Ukraina og de andre tidligere Østblokklandene? Vi har invitert en rekke forfattere som vil bidra til å øke vår kjennskap til det tidligere Sovjetunionen og Øst-Europa.

Svetlana Aleksijevitsj er født 1948 i Ukraina og vokste opp i Hviterussland. Hun er russiskspråklig journalist og forfatter, og er en av de viktigste skildrerne av kvinners erfaringer i det sovjetiske samfunnet. Hun har skrevet om livet etter atomulykken i Tsjernobyl, om sovjetiske kvinners krigsinnsats under 2. verdenskrig og om Sovjetmenneskenes liv i kjøvannet av kommunismen. Hennes bøker har vunnet en rekke priser, blant annet Svenska PENs Tuchol­skypris, Triumphpriset, Leipzigbokmessens litteraturpris, Ka­pucinski-prisen og Tyske bokhandleres Fredspris. Høsten 2013 sto hun høyt på bookmakernes lister over aktuelle Nobelpriskandidater i litteratur.

Årets Bjørnsonforeleser, Slavenka Drakulić, har skrevet om livet under kommunismen, krig og overgrep mot kvinner i både artikkelform, romaner og sakprosa. Slavenka Drakulić ble født i Kroatia i 1949 og regnes som en av de mest innflytelsesrike europeiske forfattere i vår tid. Som kvinnesaksforkjemper har hun særlig interessert seg for hvordan kommunistisk styresett og senere kriger har virket inn på kvinnenes situasjon på Balkan. Hun måtte forlate Kroatia på grunn av trusler som følge av hennes standhaftige beskrivelser av menneskene og den kulturelle og politiske uroen i regionen.

Norsk Litteraturfestival får besøk av Andrej Kurkov, som regnes som en av Ukrainas fremste samtidsforfattere. Kurkov fikk sitt store litterære gjennombrudd med den satiriske romanen Døden og pingvinen, en mørk absurd komedie fra det postsovjetiske Ukraina. Han har den siste tiden levd tett på opprøret og volden i Kiev.

Nadezhda Tolokonnikova, Maria Alyokhina og Yekaterina Samutsevich fra det russiske punkekollektivet Pussy Riot ble anklaget for hooliganisme og dømt til to års fengsel etter å ha framført en protestsang mot Putin i Frelseren Kristus-katedralen i Moskva. De har senere blitt benådet og sluppet fri Nadezhda Tolokonnikova, Maria Alyokhina deltar blant annet i åpningen av Norsk Litteraturfestival.

Festaften og Bokbadet med sterke navn
Et par enkeltstående arrangementer det er verdt å trekkes fram spesielt er Festaften som arrangeres i Maihaugsalen torsdag 22. mai og Bokbadet i Kulturhuset Banken fredag 23. mai.

Festivalens store Festaften blir en feiring av litteraturen på tvers av sjangere; betydningsfulle romaner, noveller og poesi vil fylle kvelden. Vi innleder med et forfattermøte med Julian Barnes, en av nestorene i britisk litteratur. Barnes gjester med dette en norsk litteraturscene for første gang, og møter Linn Ullmann til samtale. I tillegg blir det opplesning ved den danske stjernepoeten Yahya Hassan og et møte med Norges ypperste novelleforfatter Kjell Askildsen i samtale med Alf van der Hagen.

Fredag 23. april kommer Bokbadet til Lillehammer, med dybdeintervju med både Carl Frode Tiller, som til høsten kommer med Innsirkling 3, og med Jo Nesbø, som er aktuell med krimromanen Sønnen

Nordiske møteplass og ny, norsk dramatikk
Lillehammer er en av de viktigste møteplassene for forfattere i Norden. I år kommer Yahya Hassan (Danmark), Monika Fagerholm (Finland), Kim Leine (Danmark), Dorthe Nors (Danmark), Josefine Klougart (Danmark), Lena Andersson (Sverige), Maria Zennström (Sverige), Peter Fröberg Idling (Sverige), Sölvi Björn Sigurdsson (Island), Athena Farrokhzad (Sverige), Asta Olivia Nordenhof (Danmark), Marie Lundquist (Sverige) og Yrsa Sigurðardóttir (Island) til Norsk Litteraturfestival.

Norsk dramatikk er inne i en gullalder. Den settes opp i inn- og utland og kan oppleves på scenen og mellom to permer. Under årets festival blir det god anledning til å gjøre seg kjent med flere av våre beste samtidsdramatikere, få med seg lesninger og debatter. I løpet av festivalen vil Cecilie Løveid og Arne Lygre møtes på scenen, og det blir lesninger av nyskrevet dramatikk av Kate Pendry, Maria Tryti Vennerød og Fredrik Brattberg.

Skjerp festivalappetitten
Kritiske blikk på maten vi spiser, kokebøker og matglede får en plass under årets festival. Foruten vinsmaking med Ingvild Tennfjord, middag med Tina Nordström blir det foredrag ved Maria Reinertsen om utviklingen innen norske kokebøker de siste hundre år. Hva kan hundre år med oppskrifter, fra Schønberg Erkens fårikål og skilpaddesuppe til det 21. århundrets lavkarbobrød og cupcakes, fortelle om utviklingen i det norske kjøkkenet og samfunnet for øvrig?

For barn og unge
Det er en tradisjon at Pegasus inviterer fjorårets ALMA-vinner (Astrid Lindgren Memorial Award). I år er vi stolte over at fjorårets vinner, Isol, tar veien fra Argentina for å møte sitt norske publikum! Isol er både forfatter og illustratør. Hun debuterte med boken Hundeliv (Vida de perros) i 1997 (norsk oversettelse i 2010) og er også oversatt til norsk med utgivelsene Familiehemmeligheter og Nokturne. Drømmekokebok. Bøkene hennes er utgitt i Mexico, Spania, Frankrike, USA, Sverige, Korea, Sveits, Argentina og Norge.

Den amerikanske forfatteren Patrick Ness gjester også Lillehammer. Han er aktuell med Monsteret kommer, som er et prosjekt den britiske forfatteren Siobhan Dowd startet på, men aldri fikk fullført fordi hun ble rammet av kreft og døde. Patrick Ness plukket opp stafettpinnen og fullførte boka, som skildrer den tretten år gamle Conor og hans vanskeligheter med å takle at mamma har blitt rammet av kreft.

Tre av forfatterne som ble nominert til den aller første Nordisk Råds barne- og ungdomslitteraturpris kommer også til Lillehammer; Kim Fupz Aakeson fra Danmark, Nuka Godtfredsen fra Grønland og Seita Meri Vuorela fra Finland, som gikk av med seieren da prisen ble delt ut i Operaen i høst.

Norsk Litteraturfestival, tirsdag 20. mai til søndag 25. mai.
Fullstendig program på litteraturfestival.no