Her er nominasjonene til Brageprisen

Forfatterforeningens styremedlem og nettsted-journalist Mette Karlsvik er blant de nominerte til årets Bragepris. Karlsvik er nominert i klassen for skjønnlitteratur sammen med Tomas Espedal, Ingvild H. Rishøi og Gunstein Bakke.

Karlsvik er nominert for «Bli Bjørk», Espedal for «Imot naturen», Rishøi for «Historien om fru Berg» og Bakke for «Maud og Aud – Ein roman om trafikk».

Les mer om de nominerte og bøkene deres på Brageprisens nettsted: http://brageprisen.no/nominerte_2011/

De nominerte i klassen for barne og ungdomsbøker er Sverre Knudsen, Inga Sætre, Ersland/Kramer og Relling Berg.

I åpen klasse/biografier er Carl Emil Vogt, Arnhild Skre, Ole Jacob Hoel og Anne Wichstrøm nominert.

I klassen for sakprosa finner vi Simen Ekern, Erika Fatland, Roy Andersen og Agnes Ravatn.

Her er en kort presentasjon av de fire som er nominert i klassen for skjønnlitteratur:

Mette Karlsvik er født i 1978 og kommer fra Frei på Nordmøre. Hun er bla. utdannet fra Skrivekunstakademiet i Bergen. I 2005 fikk hun Tarjei Vesaas’ debutantpris for romanen «Vindauga i matsalen vender mot fjorden» og i år fikk hun Det Norske Samlagets Sigmund Skard-stipend. Hun har skrevet en lang rekke skjønnlitterære romaner og noveller, dramatikk og sakprosa. Hun er styremedlem i DnF og fast journalist for foreningens nettsted.

Tomas Espedal er født i Bergen i 1961. Han er kanskje mest kjent for «Gå eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv» (2006) og «Imot kunsten» (2009). Begge bøkene er nominert til Nordisk Råds Litteraturpris. Han har skrevet en lang rekke sjangeroverskridende bøker.

Ingvild H. Rishøi er født i 1978 og har skrevet fire novellesamlinger og barnebøker. Hennes første novellesamling, «La stå», ble hovedbok i Bokklubben Nye Bøker høsten 2007. Dette var første gang en novellesamling av en debutant ble valgt til hovedbok.

Gunstein Bakke er født 1968 i Setesdal. Han mottok Bokhandelens forfatterstipend i 2007 og har skrevet «Kontoret» (roman, 2000), «Den indre olding» (roman, 2005) og gjendiktet «Juliana Spahr: Alle med lunger kopla saman» (2008) sammen med Ingrid Storholmen.

Brageprisen markerer i år sitt 20-årsjubileum og deles ut av Stiftelsen Den norske Bokprisen. Formålet er å hedre gode norske forfatterskap og å skape interesse for norsk litteratur. Årets pris deles ut i Gamle Logen i Oslo 24. november.

Vi takker Anette S. Garpestad (@bokdama på Twitter) for oppdateringene!