Her mottar Jon Fosse verdens gjeveste litteraturpris

Som den fjerde norske forfatteren i historien mottok Jon Fosse (64) søndag Nobelprisen i litteratur under en høytidelig seremoni i konserthuset i Stockholm. Gullmedaljen ble overrakt av kong Carl Gustaf.

Foto: Tom A. Kolstad

Den forrige norske forfatter som mottok litteraturprisen var Sigrid Undset i 1928. Før Undset fikk Bjørnstjerne Bjørnson Nobelprisen i 1903 og Knut Hamsun i 1920.

I tillegg til gullmedaljen består prisen av et diplom og 11 millioner svenske kroner.

Faksimile fra TV-overføringen.

– Prisen i litteratur utforsker – gjennom hva jeg er fristet til å kalle fundamental forskning i litteratur – grensene ved menneskelig eksistens, ved å gi stemme til det usigelige, sa professor Astrid Söderbergh Widding, styrelsesordfører i Nobelstiftelsen.

Les åpningstalen i sin helhet her: https://www.nobelprize.org/ceremonies/opening-address-2023/

Faksimile fra TV-overføringen.

– Å gå inn i Jon Fosses verden er å sette sin fot i et domene preget av den største angst og pine av ubesluttsomhet, sa professor Anders Olsson, medlem av Svenska Akademien og leder av Nobelkomiteen for litteratur.

Professoren påpeker at Fosse er den første nobelprisvinneren i litteratur som skriver nynorsk.

– Og i likhet med sin store norske forgjenger Tarjei Vesaas kombinerer han sterke lokale bånd med en tro på samtidslitteraturens muligheter. Han viker unna det vi kan betrakte som en definitiv formulering, noe som gjør det nesten umulig å sitere ham. Som sådan er han mesteren av ambivalens og det uforløste. I hans verden pulserer usikkerheten med et hemmelig lys.

Les professor Olssons tildelingstale i sin helhet her: https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2023/ceremony-speech/

Etter medaljeoverrekkelsen spilte orkesteret to stykker av Edvard Grieg: «Anitras dans» og «Sigurd Jorsalfar».

Under søndagens seremoni ble også prisene for fysikk, kjemi, medisin og økonomi utdelt.

Jon Fosse besøkte Rinkeby i Stockholm. © Nobel Prize Outreach. Photo: Clément Morin.

Jon Fosse leser sitt Nobelforedrag.  ©   Nobel Prize Outreach. Photo: Anna Svanberg.

Fosse-fest i Oslo

Her er noen glimt fra lørdagens store Fosse-markering på Litteraturhuset i Oslo (foto: Brymjulf Jung Tjønn):