«I dine sko»: Skriv deg til India!

Hva med en tur til India? Skriv en tekst med handling fra India – på bildet representert ved hindupoeten Tulsidas – og vinn en tur for å oppleve det hele selv! Bak konkurransen står Universitetet i Oslo i samarbeid med Bokvennen Litterært magasin, Pratilipi Bilingual Literary Journal, Den Norske Oversetterforening, Sahitya Akademi, NORLA, Sangam House, Magasinet Ny Tid og The Caravan. Konkurransen heter I DINE SKO og er en indisk–norsk skjønnlitterær skrivekonkurranse.

Har du tenkt over hvordan et liv et annet sted kan se ut? Hvordan en dag, et år, en time i en annen sammenheng kan fortone seg? Nå har du sjansen til å skrive deg inn i en annen situasjon, leve deg inn i en annens hverdag.

Konkurranseregler:

Konkurransen er åpen for alle, og har som mål å samle inn gode tekster som forteller noe om hvordan norske skribenter ser for seg India og menneskene som bor der. Sjangeren er fri; du kan skrive en novelle, et essay, et dikt eller korttekster. Eneste kriteriet er at handlingen må være lagt til India. Du kan skrive om deg selv, om oppdiktede personer og hendelser, om natur, dyr, følelser og mennesker. Skriv kort eller langt; maksimum fem sider (ca. 10 000 tegn, inkludert mellomrom ).

Premiering:

Vinneren får en reise til India i 12 dager med kost og losji. De beste av de øvrige bidragene (12-15 stykker) vil bli publisert i en bok der samtlige tekster vil bli presentert på norsk, hindi og engelsk. En tilsvarende skrivekonkurranse er også utlyst i India, der tekstenes handlingsramme er Norge. Vinnerbidragene vil også trykkes i Bokvennen Litterært Magasin og Pratlilipi Bilingual Literary Journal.

Jury:
Bidragene vil bli lest og vurdert av en jury bestående av Mette Karlsvik, Inger Elisabeth Hansen, Johanna Birkeland og Mira Beckstrøm Laurantzon,

Bruk av tekstene:

Et utvalg av tekstene vil komme med i bokutgivelsen. Ut over dette vil tekstene bli benyttet i en undersøkelse i forbindelse med et mastergradsprosjekt ved Universitet i Oslo. Tema for undersøkelsen er våre forestillinger om de andre.

Frist:

Siste frist for innsendelse er mandag 18. juni 2012 kl. 24.00

Tekstene bes sendes elektronisk til: indonorway@gmail.com

Merk! Alle bidrag anonymiseres før de går til juryen. Bidragene må ikke ha vært offentliggjort tidligere. Juryen forbeholder seg retten til å ikke dele ut premier og å trekke tilbake den planlagte publikasjonen dersom de innsendte tekstene mangler litterære kvaliteter.

For spørsmål, ta kontakt med Mira Beckstrøm Laurantzon (juryformann) på telefon: 45 21 93 97/mail : mirabeckstrom@hotmail.com

Nettside: www.indianorway.wordpress.com
Facebook: Indo-Norwegian Writing Competition