«Jeg får alltid lyst til å bade i skriving når jeg tenker på Gro»

Nytt medlem i DnF, Camilla Bogetun Johansen (43), får lyst til å bade i skriving når hun tenker på Gro Dahle: «Når hun snakker om skriving og metoder, så gnistrer det i skallen».

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

Hvorfor ville du bli forfatter?

Da jeg var liten, tenkte jeg ikke over at det var folk som skreiv bøkene jeg leste, jeg bare leste dem. Også elska jeg å skrive stiler. Etterhvert tok skolen slutt, og med det skrivinga. Det var først etter at jeg var godt etablert som voksen at jeg innså det var noe jeg savna. Men da jeg skjønte at jeg savna skrivinga, la jeg om livet mitt til å bli et skriveliv. Deretter tok det knappe ti år før jeg utga min første bok. 

Hvordan var din vei inn i forfatterskapet? Når og hvorfor begynte du å skrive?

Jeg tror ikke min vei er så unik. På en måte ligner den flere jeg har hørt om, siden jeg var en sånn som var flink til å skrive stil og bare slutta å skrive da jeg var ferdig på skolen. For deretter å ta opp pennen etter mange år. Heldigvis kom jeg inn på Forfatterstudiet i Bø, og der lærte jeg å lese egen tekst på en helt ny måte. Det var gull. Det er en myte at man kan få folk til å skrive likt ved å putte dem i samme klasse. Kanskje vil du greie det om du bare tar opp folk som skriver likt i utgangspunktet, men jeg føler skriveskoler gjør det motsatte. At folk blir mer forskjellige, åpnere, mer nysgjerrige og at de kommer nærmere sitt eget uttrykk når de blir eksponert for andre folk som skriver. 

Hvilke forfatter har hatt størst betydning for ditt eget forfatterskap? 

For meg har den mest magiske påvirkninga kommet fra Gro Dahle. Når hun snakker om skriving og metoder, så gnistrer det i skallen. Jeg får alltid lyst til å bade i skriving når jeg tenker på Gro. 

Hvilke ord prøver du å unngå/bruke litt mindre?

Muntlige småord og uttrykk som litt, liksom, at, kanskje, egentlig, om, og så, for eksempel, i forhold til. Jeg har munnen full av dem når jeg snakker, og jeg burde kanskje vaska munnen min. I alle fall gjør det den skriftlige teksten bløt og upresis. Men jeg tenker ikke så mye på det før i redigering. 

Hvilket forhold har du til å stryke tekst?

Det er kjipt mens det står på, men tilfredsstillende etterpå. 

Kan du fortelle litt om skriveprosessen din? Hva må være på plass, hvordan kommer du i gang, hvor i teksten begynner du?  

Jeg begynner stort sett der jeg slutta sist, men jeg skriver ofte noe annet først. Brev, notat, kludring, bare et eller annet som får i gang skrivetøyet. Jeg skriver mye brev, spesielt til mamma. Også trenger jeg kaffe, og snart en ny fyllepenn. Den lekker. 

Leser du andre forfattere når du skriver? 

Jeg leser hver dag, uansett om jeg skriver eller ikke. Jeg er ikke redd for påvirkning og er lett å inspirere. 

Hva liker du å lese? 

Stort sett leser jeg prosa. Men etter at pappa døde i høst, fikk jeg avsmak, det blei så omstendelig og skravlete. Døden gjør at bunnen faller ut av meninga. Den siste tida har jeg lest mye dikt. Akkurat nå leser jeg Omsorgslabyrinten av Ida Börjel og De druknede og de bergede av Primo Levi. Hm, den siste er visst prosa. Kanskje avsmaksperioden har gått over. 

Hva synes du om norsk litteraturpolitikk? 

Den har jeg ikke full oversikt over. Jeg har fått med meg at vi må jobbe for strømmerettigheter, holde oss oppdatert på KI og ellers jobbe for å ikke miste rettigheter vi allerede har. Samtidig virker det på meg som vi har det bedre som skrivende enn i mange andre land, også de vi liker å sammenligne oss med. 

Hvilke forventninger har du til medlemskap i Forfatterforeningen?

Lære mer om politikk. Bli kjent med folk. Betale medlemsavgift.