Jon Fosse til Grotten

wikicommons

Anniken Huitfeldt kunngjorde i dag hvem som skal flytte inn i Statens Æresbolig for Kunstnere, Grotten. Forfatter og dramatiker Jon Fosse har fått tilbud om å bo der, i Wergelandsveien 2, og skal i følge Dagbladet flytte inn. Huitfeldt beskriver Fosse slik:

– Han er den europeiske dramatikeren som er mest spilt i sin samtid. an har 900 oppsetninger over hele verden, på 40 språk.

– Ikke faen. Det var, ifølge Dagbladet, Fosses første reaksjon da han fikk tilbudet. – Jeg ble skremt og litt redd. Jeg har en fin leilighet i Bergen, og har to barn der, sier forfatteren til Dagbladet. Likevel valgte han å takke ja. Fosse mener det er «en ære» å få flytte inn i Wergelandsveien 2. – Det var avgjørende for meg at det var et sted jeg kunne jobbe, og det er utrolig fint, hemmelig kott på loftet, sier Fosse, som fra nå av vil bo både i hovedstaden og på vestlandet. Grotten kommer til å være hans hovedbolig og hovedarbeidsplass, ifølge Dagbladet. – I alle fall offisielt, sier Fosse og smiler. Han planlegger å arbeide en uke i Grotten og to uker på Vestlandet. – Og så reiser jeg jo halve året, sier Fosse, som tror det kommer til å bli mer tid i Grotten med åra.

Kulturminister Anniken Huitfeldt var aldri i tvil: – Jon Fosse var et åpenbart valg. Han er den kunstneren med størst anerkjennelse utenfor landets grenser, og representerer en kontinuitet i rekken av kunstnere som har bodd her før, sier Huitfeldt til Dagbladet.

«I Samlaget er vi glade og stolte over den æren han blir vist med denne tildelingen. Siden Fosses debut i 1983 har Samlaget fått følge et produktivt forfattarskap i stor utvikling og utbredelse. Vi har sett en forfatter, som etter å ha etablert seg solid som romanforfatter, poet og barnebokforfatter, har gjort dramatiker av seg, og opplevd et internasjonalt gjennombrudd uten sidestykke i samtidslitteraturen,» skriver Tom Skovdahl, konstituert forlagsdirektør i Samlaget, i en pressemelding.