Jubileumsseminar om litteraturpolitikk

Arrangementet strømmes på BOK365 torsdag fra kl. 10.30 til 13.00. – Vi har hele tiden tenkt at vi ønsket å markere Forleggerforeningens 125 års-jubileum med…

heidi_marie_kriznik_boker

Arrangementet strømmes på BOK365 torsdag fra kl. 10.30 til 13.00.

– Vi har hele tiden tenkt at vi ønsket å markere Forleggerforeningens 125 års-jubileum med å se fremover, ikke skue bakover. Derfor ble det dette jubileumsseminaret om norsk litteraturpolitikk for 2020-tallet. Vi ønsker å se på litteraturpolitikken spesielt, og kanskje kan dette være det første spadetaket til noe som etter hvert kan munne ut i en litteraturmelding, sier Kristenn Einarsson, direktør i Forleggerforeningen, til bok365.no.

Fra bokbransjesiden stiller Heidi Marie Kriznik (Den norske Forfatterforening), Eystein Hanssen (Forfatterforbundet), Arne Vestbø (Norsk faglitterær forfatter og oversetterforening), Hilde Lyng (Oversetterforeningen), Hans Antonsen (Bokhandlerforeningen), Silje Tretvoll (Foreningen !les),  Monica Helvig (Leser søker bok), Mari Moen Holsve (Norske Barne- og ungdomsbokforfattere) og Edmund Austigard (Den norske Forleggerforening). De skal gi en presentasjon av hva de mener er viktig for at vi skal fortsette å ha et samfunn med mange gode forfattere, relevante utgivelser og lesere i hele befolkningen.

På politiker-laget stiller Trond Giske (AP), Tage Pettersen (H), Åslaug Sem-Jacobsen (SP), Freddy André Øvstegård (SV), Carl-Erik Grimstad (V) og statssekretær Gunnhild Berge Stang (H). De skal etter beste evne svare på følgende utfordringer: Hvilken litteraturpolitikk mener partiene at vi bør ha for 2020-tallet? Hva er de viktigste elementene i en bærekraftig litteraturpolitikk? Hvilke utfordringer kommer vi til å se i tiden fremover? Hvilke er de beste politiske løsningene?