Kontaktpunkt Rådhusgata

Fredag inviterer Den norske Forfatterforening Kulturkomitéen på Stortinget til lunsj i Rådhusgata 7. Det blir samtaler og innlegg med og fra forfattere. – Det handler…

st_logo_stortinget

– Det handler om økonomiske rammebetingelser, men ikke bare. Vi ønsker rett og slett å formidle så mange sider som mulig ved det å arbeide som forfatter, sier leder i DnF, Anne Oterholm. Familie – og kulturkomitéen på Stortinget har tolv medlemmer. Fire er fra AP, tre fra FrP, to fra Høyre, og en fra hvert av disse partiene: KrF, SV og SP. Arbeidsområdene til komiteen er, i tillegg til familie, barn og ungdom, likestilling mellom kvinner og menn, forbrukersaker, altså kultur. Blant sakene de nylig har behandlet er opphavsrettslige spørsmål, digitalisering av radiomediet og digital formidling fra teater- og musikkinstitusjoner. Og litteraturrelaterte spørsmål, så klart. Som momsspørsmålet rundt e-litteratur. Mange av Kulturkomiteens medlemmer har arbeidet lenge med litteratur- og kulturspørsmål, men i hvor stor grad kjenner de kunstnerne som blir berørte av avgjørelsene deres? Å skape kontakt og forståelse mellom politikere og kunstnere, det er noe av motivasjonen bak en invitasjon fra Den norske Forfatterforening og Stortingets Kulturkomité denne uken. Fredag formiddag kommer medlemmene til lunsj på Forfatternes Hus, Rådhusgata. Store deler av styret i DnF vil være til stede, tilgjengelige for spørsmål fra komiteen. Det vil også være innledninger av Toril Brekke, som har vært forfatter i 35 år og Gunstein Bakke som nylig ga ut sin 3. bok. Lederen i DnF, Anne Oterholm var den som tok iniativ til møtet:
– Dette er ikke første gangen Forfatterforeningen er med på å invitere Familie og kulturkomiteen til seminar. Tidligere har vi også invitert komiteen i fellesskap med resten av bokbransjen, og blant annet diskutert momsfritaket for litteratur. Denne gangen har vi villet invitere kulturkomiteen for å la dem møte skjønnlitterære forfattere, som snakker om arbeidet og hverdagen sin. Det handler om økonomiske rammebetingelser, men ikke bare. Vi ønsker rett og slett å formidle så mange sider som mulig ved det å arbeide som forfatter. Vi håper det kan bli både interessant og litt gøy. Og naturligvis ønsker vi oss masse spørsmål fra komiteen, sier hun.