Krimfestivalen lokket 11.000

Knut Gørvell

– Det har vært noen fantastiske dager, fastslår festivalsjef Gørvell. – Det har vært gjennomgående stinn brakke med et publikum som har vært usedvanlig fornøyde. Mange har påpekt det vi arrangørene også gleder oss over – at krimforfatterne ikke bare gir mye av seg selv, men også er meget rause overfor hverandre. Nå blir det gøy å starte planleggingen av neste års festival.

Gørvel – til daglig utviklingssjef for skjønnlitteratur i Capplen Damm – er primus motor bak festivalen. Men selv om Cappelen Damm er hovedarrangøren bak Krimfestivalen, har Gørvell med seg de fleste forlagene i Norge som medarrangører.

På festivalen opplyste Rivertonklubbens president Hans H. Skei at det i fjor utkom i overkant av 50 norske kriminalromaner.

Festivalforfatter Gunnar Staalesen. (Foto: Krimfestivalen)Festivalforfatter Gunnar Staalesen. (Foto: Krimfestivalen)

De nominerte til årets Rivertonpris er årets festivalforfatter, Gunnar Staalesen, sammen med Karin Fossum, Merete Junker, Asbjørn Jaklin og Marit Reiersgård.

Til innvendingen om at kriminallitteraturen får nok publisitet fra før – og ikke trenger sin egen festival – påpeker Gørvell at Cappelen Damm også arrangerer festivaler for lyrikk og alminnelig skjønnlitteratur.

Med 11.000 besøkende hersker det liten tvil om at interessen for kriminallitteratur blant publikum er stor.